EU-moped körkort....

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
marper

EU-moped körkort....

Inläggav marper » 01 apr 2011 23:43

Har en dotter på 15 år. Vill ha moppe. Vi har en EU-moppe hemma. Vad kostar ett sådant körkort på ett ungefär? Om hon inte vill ha EU-moppen hemma utan en vanlig moped istället, måste man ta körkort för moped då? Kan man ändra EU-mopeden hemma så den blir en vanlig? Hjälp med att ge svar...tack!!!!

Användarvisningsbild
Gudmund

Re: EU-moped körkort....

Inläggav Gudmund » 12 apr 2011 13:43

Hej, först kostar körkortstillståndet 220 kr. Kurs hos trafikskola inkl kurslitteratur, terori & körning i trafik & på halkbana cirka 4.000 kr. Kostnad för att göra prov hos Vägverket 220 kr. Så förutom moped/hjälm/bensin/försäkring kostar det minst 4.440 kr. Lycka till!

Användarvisningsbild
Gudmund

Re: EU-moped körkort....

Inläggav Gudmund » 12 apr 2011 13:46

Nu menade jag EU moped. Jag servade min dotters EU-moped nyligen och det fanns gott om tid för detta hos mopedverkstaden. Jag gissar att antalet som kör EU moped kommer att gå ner då det är lite komplicerat faktiskt att få sitt körkort. Och de som har kört i några år slutar för att köra bil i stället. Antar att nu gällande regler kommer att ändras så småningom.


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"