Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
Ulla

Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Ulla » 22 mar 2010 16:28

Hej alla i forumet!

Min dotter har börjat prata om att hon till våren vill ta mopedkörkort för den nya behörigheten AM körkort. Jag undrar om någon kan ge mig en uppskattning om ungefär hur mycket det kostar att ta ett mopedkörkort?

Måste hon gå på trafikskola eller kan hon övningsköra privat med sin EU moped, isåfall hur går det till?

Samt undrar jag om någon kan tipsa mig om var man kan köpa en EU moped till bra pris i stockholmsområdet?

Tack på förhand, Ulla Karlsson!

Användarvisningsbild
Mange
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2010 15:10

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Mange » 23 mar 2010 13:41

Hej Ulla!

Här kommer svar på en av dina frågor gällande EU moped klass 2! Privat övningskörning är alltså inte tillåten.

Övningskörning
Utbildningen för körkort AM ska vara sammanlagt minst 12 timmar. Den ska innehålla både teoretiska och praktiska moment som övningskörning i trafik. För att en elev ska få övningsköra med moped klass I måste man ha uppnått en ålder av 14 år och 9 månader samt ha ett giltigt körkortstillstånd. Uppsikt under övningskörningen ska ske av en behörig utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten.

Lycka till!

---Mange

Användarvisningsbild
Bengt

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Bengt » 23 mar 2010 16:48

Hej Ulla!

Hur mycket kostade det?

+++++Det beror på trafikskolan, men priserna ligger runt 2000 sek.

Måste hon gå på trafikskola eller kan hon övningsköra privat med sin EU moped?

+++++Gå till närmaste trafikskola som har EU-mopedutbildning. Privat övningskörning är inte tillåten.

Bengt

Användarvisningsbild
SvartillUlla

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav SvartillUlla » 23 mar 2010 16:50

Herregud!!!!!! spara de pengarna och vänta tills hon kan ta ett riktigt mc-kort !!!!!!

Användarvisningsbild
Nicke

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Nicke » 23 mar 2010 18:41

Om jag inte har alldeles fel,så finns det andra än trafikskolorna som får utbilda på EU-moppe,bara dom är godkända. NTF t ex kanske har utbildning. I min lilla stad var det en klle från just NTF som ordnade kurser. Men kolla runt,det kan löna sig!.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Gäst » 01 apr 2010 14:42

Kostar 4300:- i uppsala

Användarvisningsbild
gäst 2

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav gäst 2 » 05 jun 2011 08:03

Den hela utbildningen för EU-moped kostar omkring 5000 kronor nu, alldeles för dyrt. Det har blivit 4 gånger dyrare än drygt 2 år sedan tyvärr.

Användarvisningsbild
klas130

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav klas130 » 23 jun 2011 19:23

har traktorkort a4 format körkort 1996 kommer amkörkortet till moped klass145km. efter körkortet? klas lyzell

Användarvisningsbild
Traktor kort

Re: Mopedkörkort kostnad - moped körkort pris!

Inläggav Traktor kort » 19 aug 2020 00:20

Hej en fråga jag förstår inger alltså kostar de verkligen bara 325 kr för traktorkörkort klass 1 eller?? Jag blir inte riktigt klokt på de här. Jag vill bara säga att jag vill enbart ha tillstånd att köra traktor på allmän väg. Mvh Björn. Jag är 20 år!


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"