Eu mopedkörkort

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
Gäst

Eu mopedkörkort

Inläggav Gäst » 02 feb 2015 13:02

Då man har blivit av med 3e körkortet, och pga av missförstånd/tabbe från min sida så ryker kortet permanent i en kommande rättegång om flera olovliga körningar. (hade jag bara skickat in ny ansökan efter spärrtiden gick ut så hade jag fått tillbaka kortet) men tog för givet att jag hade gjort fel när jag körde 15månader efter jag blev av med kortet (fick 12mån spärrtid).
Trodde att det var grönt o köra igen efter spärrtiden gått ut, men missade helt den byråkratiska biten. och tänkte att efter den första olovliga körningen så trodde jag att det redan var kört helt o hållet med o få tillbaka kortet så jag fortsatte köra ändå.
Är ännu inte lagförd för de 5 grova olovliga (som det blir när man haft körkort innan, sjukt borde vara tvärtom).
Men hur som efter ha pratat med transportstyrelsen så räcker det med att jag döms för en olovlig så kommer nytt förarprov krävas.
Härligt med tanke på att jag redan tagit 3 körkort för bil innan.
Blev av med det nu senast för "drograttfylla" på ett preparat jag numera har recept på/licens på & man får köra bil på det förutsatt att man har körkort såklart.

Nåja till min fråga. Eftersom transsportstyrelsen kommer ge 12mån spärrtid IGEN + nytt krav på förarprov för att få körkort för bil så undrar jag eftersom jag vägrar cykla, så är det lika kört och få moped kort ? (är 33år, härligt värre fanns fan inget körkortskrav på mopeder på min tid =)
Eller får jag bara köra klass2 moped eller inget alls?

Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"