Övat flera månader på teoriprovet med min son

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
dolores.ryberg@bredband.net

Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav dolores.ryberg@bredband.net » 10 maj 2010 15:30

Övat flera månader på provet med min son. Han var redo när provet skulle göras. Han är en plugghäst men klarade inte provet (missade med någon poäng). Han blev himla ledsen och arg. Han svarar rätt på körkort.se. Tyvärr kände han inte igen en enda fråga från körkort.se. Det känns inte bra.
När vi försöker boka ny provtid, så säger vägverket att han ser ut att inte klara högerregeln och kan vara farlig i trafiken, och att det inte finns några tider förrens om 14 dagar. Kan inte vem som helst få "hjärnsläpp" (vilket måste ha hänt). Jag är säker på att han kan högerregeln! Ska jag skämmas för att jag försöker få en tid tidigare än 14 dagar?!
Fram för flera provtider och lättare prov än att 72% misslyckas (läst på internet).
Körkort.se! se till att få fler frågor som ingår i AM testet på vägverket. /Helt slut ungdom och mamma Ps. Ingen av dem som skrev samtidigt för AM kort klarade provet.Ds.

Användarvisningsbild
Korkort_se
Site Admin
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 jan 2010 12:44

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Korkort_se » 10 maj 2010 16:13

Tråkigt att höra att din son inte klarade provet för AM EU-moped körkort!

Det du säger att han har övat flera månader med Körkort.se stämmer inte då vi lanserade behörighet AM i vår tjänst för endast några veckor sedan. Samt ni skapade ett konto hos oss först den 7 maj kl 17.00 dvs. ni har endast haft tillgång till tjänsten mindre än 3 dagar.

På dom två senaste övningarna i vårt system har din son inte blivt godkänd. På dom övningarna han har blivit godkänd har han gjort det med minsta möjliga marginal i samtliga fall. Din son har endast gjort två riktiga prov i vårt system varpå han i det första provet blev godkänd med 0% marginal och i det senare fallet underkänd med 15 felbesvarade frågor av 65. Han har tränat mindre än 2,5 h, det räcker helt enkelt inte, samt går det inte att lära sig alla frågor blixtsnabbt på mindre än 3 dagar.

Den feedback vi fått hitintills för behörighet AM EU-moped är mycket positiv och stämmer inte med den beskrivningen du ger av vår tjänst! Alla våra körkortsfrågor är 100% relevanta till dom som kommer på teoriprovet.

Vi förstår dig och din sons frustation men felet ligger inte i vår tjänst. Problemet ligger i att transportstyrelsen har en alldeles för hög kunskapsnivå på teoriprovet för behörighet AM som enligt Körkort.se är orelevant för den åldersgrupp som provet avser.

Mitt råd är helt enkelt att lägga ner mer tid på vår tjänst och träna betydligt mer så är jag säker på att din son kommer att klara teoriprovet.

Lycka till!
Med bästa hälsningar, Körkort.se

Användarvisningsbild
Janne

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Janne » 11 maj 2010 06:53

Tråkigt att han blev underkänd. Det är givetvis frustrerande,och det är lätt att man letar fel hos andra,eftersom det känns "skämmigt" för föräldern,eftersom det är denne som sagt,att han kan! Det framgår inte,om sonen gått på teorikurs,läset någon teoribok osv!.
Jag har inte sett frågorna på körkort.se,men köper helt den förklaring som ges!. I botten ligger helt enkelt,att sonen hade alltför dåliga kunskaper!. Att rent mekaniskt svara på frågor är en sak,men sätter man sig inte in i ämnet - t ex högerregeln - ordentligt,är det lätt att svara fel,om frågan kommer i ett omformulerat skick!. Vilket de gör ibland och då blir eleven ställd,eftersom han/hon inte "känner igen" frågan!. Det går att ställa olika frågor om just högerregeln!. Dessutom har jag hört,att frågorna byts ut med jämna mellanrum för att förhindra,att ny tid bokas direkt efter ett underkännande. Dvs att man "lär sig" genom att prova!. Efter att blivit underkänd,bokar man ny tid,underkänd igen,ny tid,underkänd osv.Jag vet exempel på elever som skrivit 10-15 gånger!. Detta skapar också köer.
Det har visat sig,att antalet underkända teoriprov ökat. Jag känner igen mönstret pch är inte förvånad!.

Användarvisningsbild
Curly

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Curly » 04 jun 2010 15:12

Min son misslyckades med liten marginal vid första försöket hos Trafikverket, vi fick en ny tid två dagar senare, i en närliggande stad, och då klarade han det. Innan första försöket hade han gått på körskolan och läst boken hemma. Efter första försöket köpte vi frågorna på körkort.se, han pluggade två kvällar, och sedan klarade han provet med endast 5 fel! Det känns som om frågorna på körkort.se hjälpte honom mycket. Självklart kan man bli nervös vid det "riktiga" provet, så jag tror man ska påminna sin 15-åring om att läsa frågorna OCH samtliga svarsalternativ mycket noga. En del frågor är utformade närmast som kuggfrågor, och det är synd att missa på sådana saker! Lycka till alla ni där ute som vill ta moppe-kort!

Användarvisningsbild
splaz

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav splaz » 18 jun 2010 14:08

jag gjorde teoriprovet igår jag fick underkänt med 12 poäng inte så roligt hade träna jättelänge men ska göra nytt nästa vecka så ska hårdträna till det.

Användarvisningsbild
Jojo

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jojo » 18 jun 2010 14:39

Hej splaz!
som min mamma säger: träna, träna och igen träna,,,o då fixar du det.....kom du ihåg några frågor som kom på provet? var det svårt?
Aldo

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 18 jun 2010 18:02

Tråkigt att du blev underkänd!. Attn träna är säkert inte fel,men man kan göra på olika sätt!. Vi kan kalla dem kvantitatvt och kvalitativt!.
Det första alternativet innebär,att man klickar sig igenom test efter test utan att närmare sätta sig in i vare sig frågeställningar eller svaren!. Man kan t ex svara rätt,men det beror kanske på tur!. Det andra alternativet är då motsatsen!. Man analyserar frågan och svaret noggrant. " Varför är det på detta sättet"?. "Hur lyder egentligen regeln"?
Detta minskar risken för felsvar,om man under provet träffar på en liknande fråga,men i omformulerat skick!. Jag har sett exempel,där någon rutinmässigt svarat "alla rätt" på testerna,men kommit tillbaka med endast hälften rätt och med förklaringen "att frågorna var olika"!. Bristande kunskap helt enkelt. Hoppas dessa tips kan vara till nytta!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Fredrik

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Fredrik » 20 jun 2010 13:30

jag tycker att vägverkets prov är för svårt för en 15 åring.
man kan inte ha samma prov som för bilkörkort soom för moped.

och att det kostar 220 kr varje gång också!
dom vill bara käna pengar och när man misslyckas med ett prov säger dom bara "gå ut och boka ett nytt prov nu direkt"

dåligt tycker jag :!:

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 20 jun 2010 17:50

På vilket sätt är provet "för svårt"?. Kan du ge exempel på något,som du tycker,att du inte behöver kunna? Jag har inte sett provet,så jag kan inte avgöra,om det är "för svårt" för en 15-åring.
Det handlar ju trots allt om,att skaffa sig kunskaper som skapar förutsättningar att ingå som en kugge i detta "organiserade kaos"(trafiken) på ett så säkert sätt som möjligt både för sig själv och andra. Myndigheterna har då ansett de aktuella kunskapskraven som ett minimum för att skapa dessa möjligheter!. Att då som 15-åring plötsligt stöta på en massa "svåra frågor" - som man inte kommer förbi - kan vara frustrerande och istället för att satsa hårdare så tycker
man,att provet är "för svårt"!. Så plugga på och tänk på,att man inte har dessa frågor,för att "jävlas"!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Katja

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Katja » 21 jun 2010 09:34

Jag har också hört att provet på VV är super svårt o att många blir underkända. Jag är 15 år o tänker också fixa körkort till EU moped. Oj nu blev jag nervös om jag inte klarar provet.
Katja


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"