Övat flera månader på teoriprovet med min son

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 21 jun 2010 09:57

Katja! Hur har du läst teorin?. Gjort allt på kursen och de tester som väl finns där och sedan "bättrat på" dina kunskaper på körkort.se?. Ett litet råd;ta det lugnt (lätt att säga!) läs frågorna och svarsalternativen mycket noga!. Markera en fråga som du är tveksam på och gå tillbaka dit senare istället för att chansa. Det är gott om tid!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
splaz

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav splaz » 24 jun 2010 23:37

jag kommer igår dem men kan ju som inte skriva dem men jag ser dom framför mig har gjort provet 2 gånger klarade fortfarande inte behövde 10 rätt till för godkänt jag blir så förbannad att dom gör så svårt för oss i våran ålder

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 25 jun 2010 10:01

Hej!
Det är säkert inte provet som är för svårt!. Det finns ju faktiskt dom som klarar det. Och dessutom tycker att det inte var särskilt svårt! Plugga på och ge inte upp för en "motgång"! Lycka till!.

Användarvisningsbild
Johan

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Johan » 28 jun 2010 09:59

Jag håller med, provet är svårt, men man får inte ge upp,,plugga på o du ska klara det. Lycka till! Johan

Användarvisningsbild
Tuija

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Tuija » 22 jul 2010 08:57

Att provet är svårt för en femtonåring är jag som förälder och pedagog helt övertygad om! Jag anser inte att svårigheterna ligger i kunskaperna som ska läras in utan snarare att alla vid femton år inte har tillräcklig läs- och provvana för att klara det. Min dotter ska göra provet för fjärde gången idag och jag personligen kan anse att ska man ha så här svåra tester för mopedkortet så kanske man ska fundera på att höja åldern. Vilket självförtroende kommer min dotter att gå ur det här med? Kommer hon någonsin vilja ta bilkörkort eller utmana sig för liknande??? Hoppas att det går vägen idag!

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 22 jul 2010 19:37

Hej!
Jag har aldrig sett dessa prov,men det verkar vara ganska ojämna kunskaper bland dem som skriver provet!. Vissa tycker inte att det är något större problem,emedan andra anser det vara alltför svårt för en 15-16 åring!.
Så,på vilket sätt är det svårt?. Och vad är det dessa elever inte behöver kunna,för att ta sig fram i detta "organiserade kaos" som ibland kallas trafik!. Man blir ju också nyfiken på,hur de elever som tycker det är svårt,klarar proven i skolan?.

Användarvisningsbild
:P

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav :P » 27 jul 2010 15:36

tsss... klarar man inte teoriprovet så ska man helt enkelt inte ut i trafiken! Det är grunderna som dom tar upp (på ett klurigt sätt), men ändå, detta är ju anledningen till varför det var så många olyckor förut (och är fortfarande) för att "15-åringar" inte kan komma ihåg alla trafikregler!
Det är en mycket dålig ursäkt!

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 29 jul 2010 06:41

Det ligger mycket i det du säger!. Det är trafiken som ställer kraven och dessa sänks ju inte, för att vissa tycker provet är svårt!. Alla kan inte bli pilot eller läkare!. Skall man sänka antagningskraven då,så att "alla" kan komma in?. Detta sagt som en liten jämförelse.

Användarvisningsbild
milfi

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav milfi » 29 jul 2010 10:30

Ja nog är det svårt.... Mina söner har skrivit två gånger och ingen av frågorna finns i boken.....
Men som cyklist i nästan samma farter behöver du inget kort alls, man kan ju undra hur det kommer sig eller är det rent av så att man faktiskt ställer för stora krav på våra femtonåringar!

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 29 jul 2010 11:21

Hej!
Är det kanske så,att detta är första gånger för de flesta 15-16-åringar,som de verkligen ställs inför kravet på kunskaper?
Vad jag förstår,så finns all information i det studiemtrl man använder,även om inte allt är formulerat i frågor!.


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"