Övat flera månader på teoriprovet med min son

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
milfi

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav milfi » 31 jul 2010 10:00

Undomar idag har väldigt många krav på kunskaper och att söka kunskap så det håller jag inte med om.
Vad det gäller innehåll så innehåller inte AM-boken rena bilkörkortsinformation. Någonstans har man lagt in det hela snett.
Ett exempel är att veta hur du ska agera i filer på motorväg. Här får du inte ens vara som mopedist.
Att kunna vilka filer du ska ligga i på de vägar du FÅR köra på är rellevant men inte på motorväg/motorled.
Jag har varit i kontakt med den körskola som de har gått på och de var lika förvånade som jag och ska ta reda på mer.
Plus att de måste utbilda dem mer, trots att båda sönerna har i internet proven och delproven haft bra resultat så de var mycket förvånade.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Gäst » 19 aug 2010 14:16

missade provet med 1 poängidag :(

Användarvisningsbild
Ano

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Ano » 01 sep 2010 08:36

Verkar vara supersvårt.
Min grabb missade idag igen, 6 gånger har han skrivit.
Han har haft bra resultat på körkort.se samt på mopedboken.se.
Frågorna är helt annorlunda, det verkar som att man skall ha en jäkla bra läsförståelse för att få körkort idag.
Tycker synd om grabben, han har en ny moppe sedan 3 månader tillbaka som han inte får köra, snart kommer vintern och det blir svårt att köra........
Man borde tänka om när det gäller dessa prov.

// A..

Användarvisningsbild
Karl

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Karl » 01 sep 2010 11:13

Hej Ano!

Tråkigt att din son inte klarade sitt teoriprov. Det som skulle vara intressant i sammanhanget skulle vara att få reda på hur mycket tid din son lagt ner på att plugga sin körkortsteori? Har han haft ett betalt medlemskap på körkort.se hur mycket tid har han lagt ner på att träna här?

Det verkar som dom som lägger ner tillräckligt med tid på att plugga klarar sitt teorioprov medans dom som inte gör det helt enkelt inte klarar teoriprovet.

Jag måste nog säga att Sverige är ett föredöme och har rätt nivå på körkortsutbildningen tack vare det är Sverige ett av dom länderna i världen som har minst olycksfall i trafiken. Vill man som förälder släppa ut sin son i trafiken om trafikkunskaperna saknas?

Om man tar körkort för EU moped behöver man helt enkelt rejäla trafikkunskaper! Dessa kunskaper har man ju självklart också stor nytta av då man senare tar körkort för bil eller motorcykel.

Men självklar blir man förbannad och sur om man inte klarar teoriprovet vilket är förståeligt, speciellt om man som din son har en ny moppe som står och väntar!

//Palle

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Jocke » 01 sep 2010 12:38

Jag håller med helt och hållet. Kan man ett ämne ordentligt,skall ju egentligen inte frågans formulering ha någon avgörande betydelse!.
Av erfarenhet - dock inte EU-moppe - vet jag,att om man bara övar på en viss typ av frågor, så lär man sig också svaret på DEN frågan,och blir helt ställd när frågan dyker upp med en annan formulering!. Och det gör de ofta,eftersom körkort.se sannolikt inte får se de "skarpa" frågorna på grund av sekretessen!. Dessutom så byts provfrågorna ut då och då delvis av samma skäl!.
Att man kuggar gång efter gång kan rimligtvis bero på bristande kunskaper,eftersom detta ju bevisligen inte gäller alla!. Huruvida provet är "svårt" är ju egentligen omöjligt att avgöra,men vissa anser tydligen att det inte är särskilt svårt!. Bl a beroende på,att dessa pluggat väldigt mycket. Det handlar mer om kvalitet än kvantitet!.

När det gäller körkort,är det väl den enda utbildningen,det ofta framhålls,att man läst och övat väldigt lite!.
Inom andra utbildningar talar man däremot gärna om sin långa och gedigna utbildning!.

Avslutningsvis måste man konstatera,att alla faktiskt inte klarar av kraven helt enkelt!. Det finns faktiskt ingen automatik i att ALLA skall ha körkort!. Alla kan inte bli stridspiloter,läkare osv och det är ett falktum som accepteras!.

Att sänka kraven skulle sannolikt försämra trafiksäkerheten för alla som vistas i detta "organiserade kaos" som trafiken kanske kan kallas!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Gäst » 05 okt 2010 15:59

Ska göra provet imorgon knappt tränat nånting vi får ju se hur det går ;D

Användarvisningsbild
roy

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav roy » 05 okt 2010 16:05

Lycka till med ditt körkort!!

Användarvisningsbild
inget

inget

Inläggav inget » 14 nov 2010 00:47

ta det bara lungt så går de bra, stessa inte blir mycke fel då, så svårt är de inte, lycka till,

Användarvisningsbild
Dolores

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Dolores » 19 maj 2011 08:59

Vi struntade i rekommendationerna (14 dagar minst) och bokade tid i uppsala ett par dagar senare. Han klarade testet med god marginal. Dock många som inte klarade testet (en gick ut och spydde!).
Jag VISSTE att min son kunde högerregeln!!!!!!!! Han har gått teorikursen och övningskörningskursen. Visst SKA provet vara svårt (för säkerheten) men att så många som 72% inte klarar sig är för mycket.
Gällande övning så menade jag på körkortsboken. På Era tester hade han bra resultat också. /Dolores

Användarvisningsbild
Mamma

Re: Övat flera månader på teoriprovet med min son

Inläggav Mamma » 04 jul 2011 16:30

Hej
Jag har en son som är så grymt besviken o arg på sig själv nu. Han har misslyckats på 5 prov. 5!
Och jag vill då säga att han har pluggat o pluggat hela tiden och klarat proven på nätet men det funkar inte på teoriprovet.
Ska det vara så svårt att klara ett moppe prov då är det nåt fel anser jag. Jag har själv kollat in o måste säga att en del frågor är rent av dumma!!! Jag tycker att det är tråkigt för min sons skull att det är så svårt, för honom. Idag när jag ringde o skulle boka ett nytt prov fick jag höra att nästa provtid är om en månad!!!! Och man kan inte komma förbi kön på nåt sätt eller ställa sig i kö heller. Det är trist det med om han inte vill ge upp. Men ska man vänta så länge så vette gudarna om det blir värt det...
Vill för min sons skull att det ska funka.
Blir ledsen på proven som inte är utformade som på nätet riktigt utan är formulerade om så det känns som trafikverket vill att ungdomar ska kugga.
Är riktigt arg, får inte hjälp till ny tid.


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"