tillstånd för bilar, gäller det även mopeder?

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
buraK-127@hotmail.com

tillstånd för bilar, gäller det även mopeder?

Inläggav buraK-127@hotmail.com » 16 maj 2010 12:51

Hej! Jag har precis skaffat en ny moped men vill inte köra på vägar förän jag skaffat ett AM körkort.
Nu är det så att jag har kollat runt om information angående ett AM körkort och man måste vara 15 år samt ha ett körkortstillstånd för att skaffa ett AM körkort.

Här är problemet: Jag orkar inte vänta en månad för att få tillståndet att skaffa ett AM körkort och JAG HAR redan ett tillstånd för att köra bil (dvs jag får övningsköra bil på vägar med min handledare), jag undrar om detta tillstånd för att köra bil även gäller för mopeder?

Användarvisningsbild
Jocke

Re: tillstånd för bilar, gäller det även mopeder?

Inläggav Jocke » 16 maj 2010 17:38

Nej,det är inte tillåtet!. Kk-tillståndet gäller enbart för bil. All övningskörning med moped skall ske under ledning av godkänd utbildare. Privat övningskörning är INTE tillåten!. Läs gärna mer under fliken "Körkort"!.

Användarvisningsbild
Erika

Re: tillstånd för bilar, gäller det även mopeder?

Inläggav Erika » 20 jul 2010 13:50

Hej!

Nyligen köpte jag en moped/vespa klass 1. Jag har kört lite runt i min lilla stad, men jag är lite nervös då jag inte har gått kursen för att få köra den. Jag är snart 15 år.
Vad kan hända?
plockar polisen den i värsta fall?
tack !
Erika :?:

Användarvisningsbild
mope

Re: tillstånd för bilar, gäller det även mopeder?

Inläggav mope » 15 nov 2010 10:57

Tjena!
Nyligen köpte jag en mope av min kompis.den e gammal, helt vanlig moped som går ca 30 km/tim, den e ingen EU moped med nummerplåt.Måste jag ha nå slags tillstånd för att köra en sådan mope?
Artjom


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"