AM vägverks prov

Här pratar vi om allt som handlar om ta EU-mopedkörkort. Vilka regler gäller, hur svårt är kunskapsprovet med mera.
Användarvisningsbild
Emil_5_@hotmail.com

AM vägverks prov

Inläggav Emil_5_@hotmail.com » 18 maj 2010 21:00

Tjenna, jag gjorde provet på vägverket igår och fick 47 poäng, här på korkort.se fick jag 64/65 rätt och jag måste erkänna att inte en enda fråga som finns här var inte lik frågorna som kom där någonstans, det var mycket mer om hur man skulle se vart faror kunde finnas, vad man skulle prioritera som fara i olika situationer och mer vad man fick och inte fick göra, jag rekommenderar att inte träna här för frågorna här är så mycket lättare än dom man senare får så även om man sätter allt rätt här så betyder det INGENTING jämfört med provet man får göra där. Det som kommer där är så mycket svårare, mycket mer skyltar och mer om mopeden. Jag är väldigt onöjd med den träningen man får här och jag rekommenderar att läsa boken man får av körskolan istället, denna träningen här är säkert bra för klass II men för eu moped är den meningslös.

Användarvisningsbild
Emil_5_@hotmail.com

Re: AM vägverks prov

Inläggav Emil_5_@hotmail.com » 18 maj 2010 21:19

eller jo, några av skylt frågorna fanns med, men dom är mycket lättare formulerade här

Användarvisningsbild
Jocke

Re: AM vägverks prov

Inläggav Jocke » 18 maj 2010 22:04

Att frågorna inte är exakt lika är nog inte så konstigt!. De som skriver frågorna på körkort.se får sannolikt INTE se dom riktiga frågorna,dessutom så byts frågorna vid provet ut med jämna mellanrum!. Därför kan det vara förrädiskt att sitta här och mekaniskt knappa igenom proven utan närmare eftertanke!. Man "lär sig" frågorna,formuleringarna och de rätta svaren och får "alla" rätt!. Till sin stora glädje!. Det är viktigt,att man samtididigt fördjupar kunskaperna med hjälp av t ex teoriboken!. Annars är risken stor,att man blir helt "ställd" vid provet,något som många påpekat här!

Användarvisningsbild
Emil_5_@hotmail.com

Re: AM vägverks prov

Inläggav Emil_5_@hotmail.com » 21 maj 2010 15:05

Jo jag fattar att man inte bara kan lära sig vilket alternativ det ska vara vid varje fråga, jag kollade igenom och lärde mig av mina fel, men svårighets graden här kan man inte ens jämföra med det man får på vägvärket

Användarvisningsbild
Robert

Re: AM vägverks prov

Inläggav Robert » 21 maj 2010 15:17

Frågor som ska komma på teoriprovet är inte tillgängliga inte ens för trafikskolor.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: AM vägverks prov

Inläggav Jocke » 21 maj 2010 17:43

Du har helt rätt Robert!. Ingen får se frågorna!. Däremot kan man föröka "luska" ut hur frågorna ser ut,men de kan bara LIKNA provfrågorna!.

Användarvisningsbild
Emil_5_@hotmail.com

Re: AM vägverks prov

Inläggav Emil_5_@hotmail.com » 24 maj 2010 14:12

gjorde precis omprov på det irreterande provet och fick 51, lackar ut totalt. måste fått ett skit svårt prov som första, ledsen att jag klagade på hemsidan. hade klarat det om jag inte bara bytte på en fråga jag var osäker på ;/
ett tips är att ni ska lägga in frågor om vilket lufttryck i däcken man ska ha, hur man ska identifiera faror osv, kan ta med det jag missade efter att ha kunnat 64/65 av provet här, skriver av från pappret jag fick

- Miljö, körtekniker som kan nyttjas för att köra mopeden på ett säkert och miljö medvetet sätt
- Trafiksäkerhet, hur val av färdmedel, ressällskap och färdväg påverkar säkerheten
- Trafiksäkerhet, identifiera risker i olika trafik situationer och trafikmiljöer
- Trafiksäkerhet, förutse olika händelseförlopp i trafiken
- Trafikregler, gemensamma bestämmelser för alla trafikanter
- Trafikregler, vägmärken, vägmärken och tecken av polisman
- Trafikregler, möte och omkörning (risker var det jag missade på här)
- Trafikregler, stannande och parkering
- Trafikregler, skyldigheter mot gående, cyklister och mopedförare
- Personliga förutsättningar, hur personliga livsförutsättningar och faktorer som kön, ålder, personlighet, attityd. livsstil och grupptillhörighet påverkar trafiksäkerheten
- Personliga förutsättningar, hur påverkan av medicin, alkohol, andra droger, stress och trötthet påverkar förarbeteendet

Vissa av dessa kanske finns, men inte liknande frågor som jag fått där. Mitt förslag är att göra fler frågor för alla prov här blir rätt lika varandra, försök att göra dom lite svårare

Användarvisningsbild
Anton

Re: AM vägverks prov

Inläggav Anton » 24 maj 2010 15:05

Emil,

Kan du inte försöka skriva ner några av dom frågorna du fick!!!!

Anton

Användarvisningsbild
Emil_5_@hotmail.com

Re: AM vägverks prov

Inläggav Emil_5_@hotmail.com » 25 maj 2010 18:44

har gjort provet 2 gånger och det var i princip helt andra frågor, så det kommer inte hjälpa mer än frågorna som finns här

Användarvisningsbild
Jocke

Re: AM vägverks prov

Inläggav Jocke » 25 maj 2010 19:34

Du har helt rätt! Verket ändrar frågorna med jämna (ojämna) intervaller och det har dom alltid gjort!. Syftet är bl a,att man inte skall kunna lära sig frågorna genom att skriva provet upprepade gånger!.


Återgå till "EU-mopedkörkort - behörighet (AM)"