Hej, jag ska köra upp med automat låda och jag undrar är det något specielt jag måste tänka på? Jag har bara övnings kört privat 1 ½ år, och börjar känna mig Säker. och får nu Godkännt på teori frågor(ibland missar man).
Vet man ska kålla mycket på back speglar,sid speglar,döda vinkeln, hålla bra avstånd osv.
Går ju inte direkt köra 'miljövänligt' med automat så som motorbromsa, Går men inte som med manuel.
Ska man kunna fickparkera ? aldrig gjort de, men bör inte vara några problem.
Borde jag köra med trafik skola att dom ser att jag kan allt?
alla tips hjälper
Uppkörning med automat låda
Re: Uppkörning med automat låda
Jag tycker det är en mycket bra idé att köra några lektioner på en trafikskola,och stämma av dina körkunskaper!. Av erfarenhet vet jag,att de som kör helt privat ofta har brister,sådant som handledaren inte sett eller tänkt på!. En del av dessa brister kan vara mycket farliga,om de inte upptäcks.
En trafiklärare vet ju hur ett körprov kan se ut och vilka uppgifter man kan få vid provet. Man kan t ex få uppgift att vända och köra tillbaka. Något som knappast övas hemma!. Och har man aldrig gjort detta och vet hur man skall tänka och välja lämplig plats ,så kan det bli helt fel!.
Förarprövaren letar inte fel och man måste inte köra helt felfritt. Dom tittar på helheten. Men lika klart är,att ETT grovt fel kan leda till underkännande!. Genom att köra några testlektioner på en bra trafikskola,så minskar du risken för detta!.
Hoppas du har nytta av dessa rader och LYCKA TILL!.
En trafiklärare vet ju hur ett körprov kan se ut och vilka uppgifter man kan få vid provet. Man kan t ex få uppgift att vända och köra tillbaka. Något som knappast övas hemma!. Och har man aldrig gjort detta och vet hur man skall tänka och välja lämplig plats ,så kan det bli helt fel!.
Förarprövaren letar inte fel och man måste inte köra helt felfritt. Dom tittar på helheten. Men lika klart är,att ETT grovt fel kan leda till underkännande!. Genom att köra några testlektioner på en bra trafikskola,så minskar du risken för detta!.
Hoppas du har nytta av dessa rader och LYCKA TILL!.
Ja,fickparkera bör du öva. Att fickparkera innebär egentligen att parkera längs kanten mellan två bilar!. Men i dagligt tal menar vi att backa in. Du kan t ex få som uppgift att parkera mellan två bilar. Är avståndet kort så går det knappast att köra in,utan du blir tvungen att backa!. Och det kan vara knepigt,om man aldrig övat detta och vet,hur man skall göra..
Håller med ovanstående skribenter fullt ut! Och ja, du bör definitivt öva även på fickparkering. Det kan ju faktiskt komma på uppkörningen, och du vill ju inte bli kuggad bara för att du inte övat fickparkering!
1 Motorbromsa släpp gasen i tid istället för att trycka hårt i bromspedalen.
2 Fick parkera! Stanna spegel mot spegel sen lägg i backen sväng ratten mot det hållet man ska in sen när halva bilen är inne och man ser regnumret på den bilen bakom ratta mot andra hållet.
2 Fick parkera! Stanna spegel mot spegel sen lägg i backen sväng ratten mot det hållet man ska in sen när halva bilen är inne och man ser regnumret på den bilen bakom ratta mot andra hållet.
En liten undring! Kan man verkligen se regnumret på den bakomvarande bilen om det är kort avstånd?.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"