Hej!
Jag har uppkörning om ca. en månad nu och jag undrar om man t ex. blir tillsagd att backa runt ett hörn och man inte klarar det perfekt på första försöket, får man en chans till då eller är det kört? Det samma gäller fickparkering
Tacksam för svar!
Får man bara en chans?
Re: Får man bara en chans?
vad min lärare sagt till mig idag var att man med moment som backning alltid får be om att försöka igen, och med parkeringen, om de frågar dig om du är klar"har parkerat", säg nej om du är osäker och justera tills du är nöjd. vad jag förstod ska man ha rätt till detta. sen finns det säkert någon surkart som säger nej eller att det tar för lång tid...
Re: Får man bara en chans?
På min uppkörning fick jag backa runt ett gathörn och när jag var klar var bilen på vänster sida av vägen, vilket så klart inte är ok. Men då sa jag typ "nej men det här vart ju inge bra!" och då fick jag göra en gång till vilket blev ganska bra. Men för att inspektören ville vara säker på att jag kunde backa på ett bra sätt så fick jag backa in på en parkeringsplats också vilket gick jättebra! Så min erfarenhet är absolut att man får en till chans och det sa min körskollärare också. Man ska alltid säga saker till inspektören, typ "det här vart inte bra", "nu är jag nöjd" osv.
Om man är missnöjd med hur inspektören beter sig ska man säga det också. Alltså jag menar tex att på min uppkörning frågade han en massa om vad jag gör annars osv osv vilket gjorde att jag hade svårt att koncentrera mig så då sa jag bara "jag vill gärna koncentrera mig så om det är ok vill jag helst inte prata mer än nödvändigt". "man ska vara sig själv", säger alltid min körskollärare, alltså om man vill ha tyst så ska det vara tyst om vill man prata och berätta varför man väljer att göra si och så så ska man göra det med. Inspektören ska vara där för dig och vilja att du ska lyckas!!!
Om man är missnöjd med hur inspektören beter sig ska man säga det också. Alltså jag menar tex att på min uppkörning frågade han en massa om vad jag gör annars osv osv vilket gjorde att jag hade svårt att koncentrera mig så då sa jag bara "jag vill gärna koncentrera mig så om det är ok vill jag helst inte prata mer än nödvändigt". "man ska vara sig själv", säger alltid min körskollärare, alltså om man vill ha tyst så ska det vara tyst om vill man prata och berätta varför man väljer att göra si och så så ska man göra det med. Inspektören ska vara där för dig och vilja att du ska lyckas!!!
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"