Jag är minst sagt förvånad och upprörd över den godtycklighet som verkar vara normen för förarproven här i Jönköping. Jag har 15 års erfarenhet av att köra bil i en sjumiljonerstad i Europa (dock ej inom EU). Dessutom så har jag kört det år i Sverige som man fick köra på utländskt körkort. Under alla dessa år så har jag aldrig krockat.
Jag har nu blivit kuggad sex(!) gånger! Varje gång så verkar det vara olika anledningar, olika småsaker. Vad är det som är så speciellt i Jönköping som skiljer sig från övriga världen? Jag har naturligtvis också tagit lektioner på körskola här, då jag är medveten om kulturella skillnader i trafikmiljön. Hur ska man göra och vart ska man vända sig? Någon som har ett tips?
Marina
Kuggad i Jönköping
Re: Kuggad i Jönköping
Hej!
Tråkigt att du blivit kuggad så många gånger.i synnerhet då det tydligen bara beror på "småsaker" som du säger. Tyvärr är "att man aldrig krockat" inget säkert mått på att man kör bil bra!. Jag har själv bromsat otaliga gånger under åren för bilister,som sannolikt inte heller krockat. Men dom hade gjort det utan mitt ingrepp bl a när de kör ut några meter framför mig,när de haft väjningsplikt. Skulle vara intressant att få något exempel vad du kuggat på!. Hur många lektioner har du kört på trafikskolan och vad säger dom?. Hur tycker dom du kör och vad anser dom om det du kuggat på?.
Vad jag förstår,så har du kört dina 15 år i ett östatsland?.
Tråkigt att du blivit kuggad så många gånger.i synnerhet då det tydligen bara beror på "småsaker" som du säger. Tyvärr är "att man aldrig krockat" inget säkert mått på att man kör bil bra!. Jag har själv bromsat otaliga gånger under åren för bilister,som sannolikt inte heller krockat. Men dom hade gjort det utan mitt ingrepp bl a när de kör ut några meter framför mig,när de haft väjningsplikt. Skulle vara intressant att få något exempel vad du kuggat på!. Hur många lektioner har du kört på trafikskolan och vad säger dom?. Hur tycker dom du kör och vad anser dom om det du kuggat på?.
Vad jag förstår,så har du kört dina 15 år i ett östatsland?.
Tack för ditt svar.
Visst finns de som är farliga i trafiken, men som ändå (lyckligtvis) inte (ännu) orsakat någon olycka. Men om man har ett förnuftigt och försiktigt körsätt så vill jag påstå att man minimerar riskerna för olyckor.
På körskolan tycker de att jag i överlag kör bra, men att jag måste visa mina avsikter ännu tydligare för inspektören.
Orsakerna har varit bl a: "val av körfält", "ska blinka ännu tidigare", "växelval", "missat vägvisningsmärke" (ortnamn) etc. Dessa orsaker är ju inte farliga ur trafikhänseende, inga tillbud har uppkommit. Det handlar ju inte om missade stopp- eller väjningsplikter eller liknande.
Mycket verkar bero på inspektörernas humör/godtycke för stunden, vilket både gör tillräckligt ont och ger mig höga kostnader.
Visst finns de som är farliga i trafiken, men som ändå (lyckligtvis) inte (ännu) orsakat någon olycka. Men om man har ett förnuftigt och försiktigt körsätt så vill jag påstå att man minimerar riskerna för olyckor.
På körskolan tycker de att jag i överlag kör bra, men att jag måste visa mina avsikter ännu tydligare för inspektören.
Orsakerna har varit bl a: "val av körfält", "ska blinka ännu tidigare", "växelval", "missat vägvisningsmärke" (ortnamn) etc. Dessa orsaker är ju inte farliga ur trafikhänseende, inga tillbud har uppkommit. Det handlar ju inte om missade stopp- eller väjningsplikter eller liknande.
Mycket verkar bero på inspektörernas humör/godtycke för stunden, vilket både gör tillräckligt ont och ger mig höga kostnader.
Det är naturligtvis svårt att diskutera detta i text, då vi inte sitter tillsammans i bilen. De saker du räknar upp har inte varit aktuella vid mina uppkörningstillfällen. Det har som jag sagt varit olika anledningar varje gång. Att t ex missa en vägvisningsskylt har inget med trafiksäkerhet att göra. En erfaren bilist med ett gott omdöme vet (förhoppningsvis) vad som gäller.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"