Köra upp på vintern

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
zandrahellstrom
Köra upp på vintern

Inläggav zandrahellstrom » 19 jan 2011 17:05

Om ca 1 månad har jag uppkörning och är något nervös! Man kan ständigt läsa om tips till uppkörningen men de mesta är undern sommarn. Nu är vägarna täckta av snö och kommer vara det då jag kör upp också..

Har ni några tips? Någon som kört upp på vintern?

Tänker som så att det inte kommer finnas några linjer på vägarna och det kommer inte synas några pilar på vägarna osv.. :?

Användarvisningsbild
nwetterstrand

Re: Köra upp på vintern

Inläggav nwetterstrand » 24 jan 2011 15:13

Hej zandrahellstrom!
Jag körde upp nu i förra veckan, den 20 Januari och klarade det!
Det var snö ute på vägarna, halt och man såg inte de flesta markeringarna.
Det som är viktigt där är helt enkelt att köra lugnt och förståndigt, köra efter de omständigheterna som är, självklart ska du kanske inte krypköra på en 90 väg men det är ju en självklarthet ;) Men lugnt och förståndigt så går det bra.
Det som är bra nu på vinterväglag är att dem inte är liiika Petiga vid att hålla exakta hastigheten, alltså självfaallet får du inte köra för fort men dem är inte petiga med att du kanske kör lite saktare än vanligtvis och enligt hastighetsskylten, just pga väglaget. Det kan ge dig fördelar genom att du kan ta det lugnt och får mer tid att planera din körning. När det kommer till att du inte ser vägmarkeringarna så är det rekommenderat att man kör efter de redan "uppkörda"spåren som finns, dvs kör i spåren där alla andra kört så underlättar det även moddhalka(stavas?)samt "skakigt" väglag( frysit så det är guppigt". You can do it! Bara att lita på dig själv och din körning och inte tänka för mycket på att du kör upp utan helt enkelt bara köra efter det du lär dig..som att cykla, tänker du på att du cyklar och hur du trampar på pedalerna när du cyklar? Det värsta som kan hända är att du helt enkelt får köra upp igen bara. LYCKA TILL! :D

Användarvisningsbild
Pontus.G

Inläggav Pontus.G » 06 feb 2012 14:22

jag körde upp idag och klarade på första försöket :D Jag tyckte inte att det var svårt alls! Lite halt var det men jag tog det bara lugnt och försiktigt så löste allting sig :)

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 02 mar 2012 10:22

Jag körde också upp på vintern och det gick bra. Om man räknar med att man kommer få köra upp på vintern tror jag att det är viktigt att man också övningskör mycket och tränar på vinterkörning, till en början är det lite svårare att köra på vintern men efter ett tag vänjer man sig.

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"