Har uppkörning om två dagar och börjar bli ganska nervös, därför har jag lite frågor..
När man ska rakt fram brukar man ju hålla till höger men ibland går ju höger körfält bara till höger. Det händer att det inte varnas för det innan utan man ser det i asfalten när man nästan är framme. Min fråga är ska man titta och blinka till vänster för att komma rätt fast att det är bilar i det körfältet och hoppas på att de släpper in en eller ska fortsätta köra fel och hitta en annan väg för att komma rätt? Min lärare har påpekat för mig flera gånger att jag byter körfält för sent nämligen, men om man inte kan vägen utantill och det är dåligt utmärkt så är det ju inte så lätt eller? Så länge man inte överskrider heldragen linje så klart.
Sedan en annan fråga.. Hur vet man när man får svänga vänster på landsväg där det inte är ett uppdelat körfält för vänstersväng? Jag tycker det är jättesvårt för man ska ju helst inte stanna men man kanske måste det och ja.. så får man inte hindra trafik bakom men vadå ska jag fortsätta rakt fram då? Jag tycker det är så svårt att bedöma sådant, jag tycker det skulle räcka att man visar tydligt var man ska så att inte de där bak blir överraskade.
Tacksam för lite råd
frågor
Re: frågor
Om du måste byta körfält sent - vilket faktiskt händer ibland - så gäller det,att du har god och tidig koll bakåt!. Du kan aldrig lita på att den bakomvarande bilisten ser att du avser byta,eller också struntar den i det,även om man skall underlätta körfältsbyte!. Går det inte att komma över t ex på grund av tät trafik i vänsterfältet,finns bara ett alternativ; sväng höger!. Man kan råka ut för detta när man t ex kör i en främmande stad med tät trafik och man inte hittar så bra!.
VÄNSTERSVÄNG på landsväg kan vara en riskabel och svår manöver!. Ansvaret ligger i allmänhet helt på den som svänger,vilket din lärare säkert betonat. Det finns olika sätt. Ge tecken i god tid anpassa farten till eventuella mötande så att du undviker att stanna. Och kolla bakåt eftersom annan trafik kanske hinner fram. Detta är riskabelt!. Och lita inte på,att de ser ditt tecken! De kan ha solen i ögonen,solen lyser i din blinkers (!) så den syns dåligt,eller så kanske te pratar i telefon eller SMS:ar!.. Men DU tror att allt är OK eftersom du blinkar!. Man kan göra en sk trafiktömning,vilket innebär,att man går långt ut på högerkanten/vägrenen,tar ner farten och släpper förbi den bakomvarande,därefter ökar farten igen,går in mot mitten och fullföljer svängen Ett annat sätt är helt enkelt att köra förbi korsningen,vända på lämpligt ställe och komma tillbaka igen. Tre sätt alltså: 1)Tecken i god tid,håll farten och bromsa så sent som möjligt. 2) Håll väl till höger,sänk farten och släpp förbi trafik. 3) Kör förbi korsningen och vänd på lämpligt sätt och plats och kör tillbaka.
Tänk på,att när du gett tecken och gått in till mitten har du gjort ditt val och då gäller det att kolla de bakomvarande så att de inte KÖR OM dig!. Detta händer då och då och eleven hinner aldrig uppfatta vad som händer eftersom "de ju hade blinkat"!. Hoppas att dessa tips hjälper dig vid provet och i framtiden! Lycka till!.
VÄNSTERSVÄNG på landsväg kan vara en riskabel och svår manöver!. Ansvaret ligger i allmänhet helt på den som svänger,vilket din lärare säkert betonat. Det finns olika sätt. Ge tecken i god tid anpassa farten till eventuella mötande så att du undviker att stanna. Och kolla bakåt eftersom annan trafik kanske hinner fram. Detta är riskabelt!. Och lita inte på,att de ser ditt tecken! De kan ha solen i ögonen,solen lyser i din blinkers (!) så den syns dåligt,eller så kanske te pratar i telefon eller SMS:ar!.. Men DU tror att allt är OK eftersom du blinkar!. Man kan göra en sk trafiktömning,vilket innebär,att man går långt ut på högerkanten/vägrenen,tar ner farten och släpper förbi den bakomvarande,därefter ökar farten igen,går in mot mitten och fullföljer svängen Ett annat sätt är helt enkelt att köra förbi korsningen,vända på lämpligt ställe och komma tillbaka igen. Tre sätt alltså: 1)Tecken i god tid,håll farten och bromsa så sent som möjligt. 2) Håll väl till höger,sänk farten och släpp förbi trafik. 3) Kör förbi korsningen och vänd på lämpligt sätt och plats och kör tillbaka.
Tänk på,att när du gett tecken och gått in till mitten har du gjort ditt val och då gäller det att kolla de bakomvarande så att de inte KÖR OM dig!. Detta händer då och då och eleven hinner aldrig uppfatta vad som händer eftersom "de ju hade blinkat"!. Hoppas att dessa tips hjälper dig vid provet och i framtiden! Lycka till!.
Re: frågor
Åh tack så jättemycket för svar! Nu blev det klarare i huvudet på mig, ska tänka på dina råd imorgon och hoppas att jag klarar det
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"