Det här med krypkörning...

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Moa .
Det här med krypkörning...

Inläggav Moa . » 18 sep 2013 10:18

Jag blev helt plötsligt förvirrad gällande det, ska man ge lite gas hela tiden eller ska man endast ge lite gas först (om ens det?) och sen bara höja och sänka kopplingen? När jag kör med körskolan säger läraren jämt att jag ska sänka kopplingen i botten när jag krypkör, men då stannar ju bilen? Får man inte gasa samtidigt som man har kopplingen uppe på 1an? Eller vad kan det vara jag gör fel?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Det här med krypkörning...

Inläggav Gäst » 18 sep 2013 15:56

Har du inte missuppfattat din lärare? Som du säger,så stannar ju bilen om du trycker ner kopplingen i botten!. Oftast ger man lite lämplig gas och reglerar sedan "äventyret" med kopplingen! Dock kan man ibland behöva ge mer gas för att bilen skall orka om det t ex är uppför,eller nivåskillnad du skall över!. Men jag tycker du skall be din lärare FÖRKLARA hur du skall göra. Eventuellt också DEMONSTRERA!. Det är därför han sitter där och tar betalt! Var alltså inte rädd för att fråga! Det är DU som är kunden och betalar hans lön!.

Användarvisningsbild
Moa .

Inläggav Moa . » 19 sep 2013 10:41

Hmm, okej. Då var det lite som jag trodde, kan nog ha missförstått, kan kanske vara så att han vill att jag ska stanna väldigt ofta... Jo, känner mig så dum när jag frågar bara! Jag tänkte även på om man ska ge gas samtidigt som man höjer kopplingen eller innan?

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 19 sep 2013 13:41

Fråga på bara! Du är eleven och skall ställa frågor,om du inte förstår!. Och läraren skall svara. Det är hans jobb. Han skall vara glad,att eleven frågar! Då får han ju klart för sig vad eleven inte riktigt förstår!. Då kan man ju rätta till det hela direkt!.

Användarvisningsbild
Moa G

Inläggav Moa G » 25 sep 2013 12:20

Jo, det är klart! Men är det så att man måste hålla ner kopplingen på 1:an om man vill gasa? Jag har lite svårt att få in det, blir att jag gasar när den stannar på 1:an(när jag krypkör) och det hjälper ju inte...

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 25 sep 2013 19:42

Du reglerar farten med kopplingen!. Ju mer du lyfter på kopplingen, ju mer kopplar du ihop motorn med drivhjulen!.Enkelt uttryckt. Alltså ökar farten!. Har du kopplingen för långt ner,så har du INGEN kontakt mellan motor och drivhjul,och då har det ingen betydelse hur mycket du gasar!. Skulle du då plötsligt släppa upp kopplingen så får du antingen motorstopp eller också sätter bilen fart!. Hoppas du förstår tanken bakom!. Titta i din bok och studera hur kopplingen fungerar!.

Användarvisningsbild
Moa G

Inläggav Moa G » 25 sep 2013 20:25

Okej, då förstår jag lite mer... Men min körskolelärare säger att jag ska gasa först, men det kanske bara är lite innan man börjar släppa upp kopplingen? för det går ju inte att gasa när man har kopplingen uppe, bara låter men händer ingenting. När man krypkör så händer det ju att bilen stannar trots att man har kopplingen uppe, då ska man ju ge gas, men hur då? Jag hittar inget om kopplingen i boken :/

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 25 sep 2013 21:48

Ja,man ger lite gas innan man börjar höja på kopplingen,och leta upp dragläget. Sedan kan man hälla detta gaspådraget och endast höja eller trampa ner kopplingen något. Det handlar om millimetrar!. Håll gasen konstant,lyft lite på kopplingen så att bilen börjar rulla. Trampa tillbaka något om det går för fort och justera så kan du köra väldigt sakta!. Be din lärare att få öva detta några minuter på en lugn plats utan annan trafik!. Hur många gånger har du kört förresten?.

Användarvisningsbild
Moa G

Inläggav Moa G » 26 sep 2013 18:01

Så man ska alltså ha lite gas hela tiden? Jag som brukar släppa gasen, men att gasa när man väl tagit upp den går ju inte... Ska man då ta ner kopplingen igen och "börja om" om man tagit upp gasen? Jag har kört ganska mycket men har problem med det här.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 26 sep 2013 20:36

Ge lite gas,håll den konstant och reglera farten genom att lyfta resp pressa ner ner kopplingen. Men inte helt och hållet! Då stannar bilen givetvis,eftersom det då inte finns någon förbindelse mellan motor och drivhjul!. Men det måste vara små justeringar. Släpper du gasen så är det risk att bilen stannar,även om moderna bilar nästan går utan gas!. Krypkör du i motlut,så kanske du måste öka gasen lite för att den skall orka. Du kan givetvis ha en viss hjälp av varvräknaren!. Något säger mig,att du aldrig övat detta i din grundutbildning?. Hur klarade du av att starta i backe t ex?.

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"