körning i rondell

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst
körning i rondell

Inläggav Gäst » 21 aug 2013 08:57

I en av testfrågorna i ert program frågas det om man ska blinka vänster när man kör in i rondell. Jag svarade ja och fick fel.
Egentligen var det ej fel eftersom det står i reglerna att man inte BEHÖVER blinka då man kör in i rondell. Det är då tydligen inget FEL att blinka vänster då man kör in i rondell, eller hur?
roy

Användarvisningsbild
Gäst

Re: körning i rondell

Inläggav Gäst » 21 aug 2013 13:15

Man måste skilja på vad man ska/måste göra,enligt reglerna. Alltså är det viktigt att känna till vad reglerna säger. Sedan är det en annan sak,att det inte är FEL att blinka! Men det gällde väl inte frågan?.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 09 okt 2013 12:01

Du ska bara blinka vänster innan du kör in i rondellen om du ska till vänster (sista utfarten). Ska du till höger eller rakt fram är det fel att blinka vänster när du kör in i rondellen.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 09 okt 2013 17:59

Lagen säger att du inte behöver blinka in dig i en rondell. Så det är alltså inget krav..
Det har dock varit en lag på det men den togs bort 1999.

Men du behöver däremot blinka när du ska ut.

Så frågan som du fick är baserad på vad lagen säger, och det är inget krav på att du måste blinka in dig.
Men det kan dock vara bra att blinka in sig,speciellt vid en vänstersväng.
Nåt man får lära sig av körskolan att man alltid ska blinka sig in, ovasett vilket håll man ska åt.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 10 okt 2013 17:57

Hm, på min körskola har jag fått lära mig att bara blinka när jag ska ut ur rondellen.

(Om jag inte håller på och byter körfält i större rondeller för då blir det lite blinkning då ;) )

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 10 okt 2013 21:25

Det är rätt!. Man behöver inte ge tecken åt vänster,eftersom man bara kan köra åt vänster!. DÄREMOT kan det vara till ledning för andra,att du visar,att du avser att "svänga runt"!. Bl a för dem som står rakt fram och skall in i rondellen!. De ser då,att du kommer att passera dem!. Dvs,att du inte skall till höger eller rakt fram!. Å andra sidan ser de det också,genom att du INTE blinkar höger för sväng ut!. Med andra ord,man behöver inte blinka vänster,men till ledning för andra så kan det var bra!. Det beror också på,hur stor rondellen är och trafiken vid tillfället!.

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"