Hej igen Dafina!
Precis klarade teoriprovet - fick 62/65 och är mycket nöjd med resultatet

Några frågor jag kommer ihåg:
1. De visade registreringsbevis på en personbil och frågade om maxvikt på släpvagnen. Bilen hade totalvikt på 2000kg. Svaren var nåt så som:
a) 750
b) 1200
c) 1500
d) minns inte
e) minns inte
...och så svarade jag omedelbart c) 1500kg. Men sen när jag gick igenom provet en gång till (hade en typ 25 minuter kvar efter alla frågor) så läste jag på registreringsbeviset en rad jag inte tidigare sett, att "fordonet får max ha släp som väger 1200kg". Det visste jag inte kunde förekomma, men så ändrade jag mitt svar till 1200kg och det visade sig vara rätt. Så, DU får köra bil + släp så länge totalvikten inte överstiger 3500kg, men BILEN kanske inte fixar den tunga vikten och därmed kan det finnas begränsningar.
2) Du kör förbi en buss som släpper av passagerare. Bussen är 13 m lång. Vilken max hastighet kan du köra om du behöver tvärbromsa innan du passerar bussen (eller nåt i den stilen).
a) 20 km/h
b) 30 km/h
c) 50 km/h
d) 70km/h
Jag svarade a) 20km/h, men svaret var tydligen b) 30km/h. Då räknade jag ut stoppsträckan fel, tydligen!
Jag fick 2 eller 3 frågor om högerregel på enskilda vägar. Grundregel: högerregel gäller även om den anslutande vägen är "större", "mindre", på en konstig vinkel, eller högre eller lägre hastighet än "din" väg.
Jag kan *starkt* rekommendera dig onlinetjänster fick mycket hjälp av de, och en hel del frågor var exakt detsamma på provet idag. Jag läste genom körkortsboken bara en gång, men kände direkt att det var inte ett effektivt sätt att plugga för just mig. Så då blev den mer som en uppslagsbok när jag kom till svåra frågor i de onlineproven. Sammanlagt gjorde jag gott över 50 st. online teoriprov. Lärde mig mest av de frågorna jag fick fel. Försökte förstå frågan bättre, förstå motivationen bakom alla svar, och sätta mig i situationer som frågorna beskrev. Försökte tänka "Vad vore logiskt i den här situationen? Vad hade jag gjort om jag upplevde situationen i verkligheten?"
Hoppas det hjälper! LYCKA TILL!