vilka punkter prickar körskolan av?

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Celina W
vilka punkter prickar körskolan av?

Inläggav Celina W » 05 jul 2014 14:52

Jag gick körskola för några år sedan och minns att dom hade som en liten bok med sig med punkter man skulle träna på och som bockades av när man kunde dom, är det någon som vet vilka punkterna är?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: vilka punkter prickar körskolan av?

Inläggav Gäst » 05 jul 2014 18:10

Förmodar att du kanske syftar på det utbildningskort (?) som skolan har för varje elev!. Där har man ett antal övningar som bygger på skolans utbildningsplan t ex 19 övningar. Varje övning består i sin tur av olika delar som man prickar efter hand som de är godkända!. Tyvärr är det alltför omfattande för att ta upp på detta forum!

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 06 jul 2014 20:35

När jag gick handledarutbildningen med min mamma för drygt 3 månader sedan, fick vi en bok som heter Handledarboken. I den finns det ett uppslag med 16 stora punkter(och underpunkter), som läraren som höll i kursen sa att de går efter. :-) Kan skriva dem här, om det är dessa du syftar på... ;

1. Körställning - A) Stol/Bälte B) Reglage

2. Inledande manövrering - A) Start/stannande B) Krypkörning/styrning

3. Växling - A) Uppväxling B) Bromsning C) Nedväxling

4. Lutning - A) Motlut B) Medlut

5. Manövrering - A) Backning B) Vändning C) Parkering

6. Vård och kontroll - A) Funktion/vård B) Säkerhetskontroll C) Last

7. Samordning/Bromsning - A) Avsökning/riskbedömning B) Samordning/motorik C) Acceleration D) Hård inbromsning

8. Inledande tätort - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Placering D) Väjningsregler

9. Mindre landsväg - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Placering D) Väjningsregler E) Järnvägskorsning

10. Stadstrafik - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Högerregeln D) Huvudled E) Trafiksignal F) Enkelriktad gata G) Cirkulationsplats H) Körfält I) Vändning/parkering

11. Landsväg - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Placering D) Påfart/avfart E) Omkörning F) Vändning/parkering

12. Motorväg - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Motorväg D) Motortrafikled

13. Mörker - A) Avsökning/riskbedömning B) Hastighetsanpassning C) Mörkerdemonstration D) Möte E) Omkörning F) Parkering G) Nedsatt sikt

14. Halt väglag - A) Trafikövningsplats B) Väg

15. Stadstrafik - A) Tillämpning B) Utbildningskontroll

16. Landsvägstrafik - A) Tillämpning B) Utbildningskontroll

I boken finns det ett kapitel för varje avsnitt, så att säga. Där står det exakt vad man ska kunna innan man går vidare till nästa punkt. :-)

Användarvisningsbild
Celina W

Inläggav Celina W » 06 jul 2014 20:58

Jo precis, det var det jag menade, synd att du inte kunde skriva vilka punkterna var, men tack i alla fall.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 07 jul 2014 20:25

Jag skrev ju precis alla punkter? Ser du inte det inlägget? Jag skrev alla 16 punkter...

Eller menade du dem på uppkörningen? I så fall är det de här:

- Säkerhetskontroll och körställning
- Körning i körfält och körfältsbyte
- Motorväg, motortrafikled eller liknande
- Effektiv bromsning
- Gatukorsning
- Infart och körning på landsväg
- Parkering
- Signalreglerad korsning
- Sväng från landsväg
- Backning
- Cirkulationsplats
- Omkörning
- Start i lutning
- Passerande av stillastående fordon
- Nedsatt sikt och mörker
- Vändning
- Självständig körning mot mål
- Riskfyllt och halt väglag
- Användande av reglage
- Körning i vägarbetsområde
- Tätort
- Fordonshantering
- Järnvägs- och spårvägskorsning
- Landsväg
- Oskyddade trafikanter
- Körning på smal och krokig väg
- Situationsanpassade frågor

Användarvisningsbild
Celina W

Inläggav Celina W » 08 jul 2014 17:40

Gäst: jo jag kunde se dina svar, jag ville ha punkterna som den andra gästen skrev om, "boken" körledaren har med sig i bilen.

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"