TIPS till er som ska göra teoriprov/körprov!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst

TIPS till er som ska göra teoriprov/körprov!

Inläggav Gäst » 25 okt 2016 08:31

Klarade teoriprovet förra veckan med 56 poäng & igår klarade jag körprovet - SÅ NU HAR JAG KÖRKORT!!! Woho!!

Tänkte ge er lite tips på vad ni kan tänka på innan proven! Vet att ni förmodligen är jättenervösa (för det var verkligen jag!)
* Försök sova ordentligt och ät en ordentlig frukost. Ät det du brukar äta, förändra ingenting! Brukar du t.ex. dricka en celsius på mornarna, gör det då med.
* Försök ta det lugnt och gör inte en sån stor grej av det. Det är väldigt vanligt att kugga på första försöket. Se första provet som ett test bara!
* Gör helst inget utmattande innan proven. Om du jobbar eller går i skolan innan, ta ledigt och försök värma upp lite inför proven istället.

Inför teoriprovet:
* Plugga inte på som en galning samma dag eller dagen innan. Börja ca 3 månader i förväg (helst ännu längre innan) och gör ett "test" teoriprov här minst en gång om dagen. Det gjorde jag och jag lyckades på första försöket! Dock är inte teorin exakt samma så komplettera gärna med körkortsboken.
* Stressa inte, läs noggrant igenom frågorna och välj det svaret du tror är rätt. Om du inte vet helt säkert - välj uteslutningsmetoden! Dvs bortse de svar du vet är helt fel. Då kanske det bara står mellan två svar, och då är chansen 50% att du får rätt.
* Om du flaggar några frågor som du sedan får gå tillbaka till i slutet, så är det första alternativet du tog oftast rätt. Jag hade säkert fått ännu fler poäng om jag inte gått tillbaka sen och ändrat mina svar, haha! För fick fel på nästan alla mina flaggade frågor som jag ändrade svaret på.

Inför körprovet:
* Berätta för inspektören att du är nervös och inte van med just den sortens bil TRV har. (Jag var inte alls van, har alltid kört en Ford Mondeo med 5-växlar men nu fick jag köra en sprillans ny Volvo med 6-växlar)
* Ta det jättelugnt i korsningar och var superduperuppmärksam. Titta långt fram, planera din körning och kolla speglarna lika ofta som du kollar hastighetsmätaren.
* Kör du fel, åker lite för fort i en kurva eller stannar lite hastigt - säg det högt! Inspektören vill att du är medveten om dina misstag. Låtsas inte som att det inte hänt, stå för det istället och gör bättre nästa gång. Han gör som sagt en helhetsbedömning. Säkerheten och uppmärksamheten är viktigast, det är det som väger tyngst i ditt resultat!

Jag körde inte perfekt på min uppkörning, men jag klarade det ändå. Jag åkte lite för snabbt i en skarp kurva, men sa det sen "Oj där åkte jag lite för fort!". Jag körde dessutom åt fel håll än vad inspektören sa säkert tre gånger, men det gjorde inget, jag behövde nog bara skaffa en GPS sa han. Haha! :lol:

Om fler har mer tips så lägg gärna in fler!

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"