övningskörning mc

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
chrille

övningskörning mc

Inläggav chrille » 10 jul 2010 11:27

hejsan jag undrar bara finns de någon som vet om man ska övn.köra med någon som har mc hur många år denna person ska ha haft de för att jag ska kunna köra med denne? och måste man gå handledar kurs för om man ska övn.köra med mc? tack på för hand om någon vet!

Användarvisningsbild
Nisse

Re: övningskörning mc

Inläggav Nisse » 12 jul 2010 10:55

Hej Chrille!
vad jag vet det är obligatoriskt för handledare och elev att tillsammans gå en Introduktionsutbildning - handledarutbildning, om man vill övningsköra privat.
Nisse

Användarvisningsbild
Bamse

Re: övningskörning mc

Inläggav Bamse » 12 jul 2010 11:14

Om du övningskör på mc måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel. Lycka till!
Bamse

Användarvisningsbild
Anna...

Re: övningskörning mc

Inläggav Anna... » 02 aug 2010 11:49

Hej Chrille.

Det krävs ingen handledarutbildning (introduktionsutbildning) för att övningsköra privat på mc. Däremot har det nyligen kommit två obligatoriska riskutbildningar som alla måste genomgå innan uppkörningen på motorcykel.

Den personen som du ska övingsköra måste ha haft motorcykelkörkort i minst 5 år. Och vara godkänd som handledare.

Mvh Anna


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"