Såhär fick teorin + uppkörningen till för mig!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Smb

Såhär fick teorin + uppkörningen till för mig!

Inläggav Smb » 24 okt 2017 13:14

Jag kommer ihåg hur mycket jag letade efter någon som kunde skriva på ett ungefär hur ett kunskapsprov samt hur en uppkörning kan se ut. Jag hittade inte så mycket om hur uppkörningen gick till, men lite mer om teoriprovet. Efter att ha gjort båda delarna tänkte jag dela med mig om hur det var för mig.

Teoriprovet: Lättare än frågorna man hittar på internet! Jag förstod frågorna på teoriprovet bättre än de som finns här eller någon annanstans. Jag fick rätt så mycket blandade frågor; vissa hade jag sett innan, andra var nya. Jag kan säga såhär, ungefär 50 procent av de frågor jag fick hade jag sett innan. Men dessa var bättre formulerade! Det kom några frågor om miljön, men det var många frågor med bilder, tex. när högerregeln gäller, vilka du ska väja för, stoppskyltar, vad är risken med att köra om en buss osv osv. Andra frågor handlade om bromssträcka, reaktionssträcka, någon parkeringsfråga, när du får köra om, frågor om olyckor osv osv. Så det var mycket blandat, men inte så svårt som jag trodde!

Tips: Inför teoriprovet märkte jag att många här bara pluggar på frågor på internet. Nästan ingen läste HELA boken. Ett tips är att åtminstone försöka läsa hela boken en gång! Jag läste lite varje dag och skrev ned det som jag ansåg var viktigast. Två dagar innan teorirovet hade jag ett 50-sidors dokument med sådant som jag skrev ned från boken. Jag läste igenom dessa punkter dagen innan provet och det mesta kom jag ihåg, så det tog inte så lång tid att läsa igenom det. Sedan pluggade jag även på frågor online. Dessa hjälpte ju också, men om jag inte hade läst boken så hade inte jag ens kunnat besvara dessa frågor. Så ett tips är att inte förlita er på frågorna här eller någon annanstans, ni måste ju ändå kunna allt det här efter att ha tagit körkortet OCKSÅ! Det är ju jätteviktigt att ni faktiskt förstår allt, så att ni inte orsakar en olycka på grund av att ni tex. sket i att förstå VARFÖR ni SKA väja för någon. Tänk också på att ni kan lättare köra bil om ni förstår teorifrågorna. Gör ni det kommer uppkörningen gå mycket bättre!

Uppkörningen: Snabbaste 30 minuterna i mitt liv! Inspektören jag fick var en mycket snäll och pratglad kille! Han började med att förklara för mig vad han kommer att titta på och att han skulle be mig följa skyltar eller svänga vänster och höger. Jag fick parkera två gånger. Först bad han mig backparkera, vilket jag faktiskt har lättast för. Jag körde upp med skolans bil så jag hade en backkamera till hjälp. Men tänk på att inte BARA titta i den! Utan använd den bara några sekunder. Det är viktigt att ni inte förlitar er på den för mycket, utan på (och efter!) uppkörningen är det viktigt att du kollar dig omkring - vänster, höger, bak, fram. Du får röra på huvudet MYCKET! Andra gången jag parkerade var när vi åkte tillbaka till trafikverket. Här backparkerade jag igen då jag är bättre på det än på att ”framparkera”. Jag körde lite på motorväg också, och där glömde jag faktiskt att byta växel från 3an till 5an när jag låg uppe på 90 km/h. Hade glömt bort det helt och hållet. Då frågade inspektören om jag inte tyckte att bilen lät lite. Kollade ned på vilken växel jag hade och insåg att jag hade den på 3an! Då tänkte jag, nää asså nu är det ju kört. Sådant får jag ju inte glömma!! Dock hade jag ju aldrig glömt att växla innan. Så tänk på att de kollar på helheten! Nervositet kan göra så du glömmer att växla en gång. Gör du det upprepade gånger så kan de nog kugga dig för det. Jag fick även köra mycket rondeller, här får ni se till så att ni inte stannar om ni inte måste! Hitta luckan!

Det jag dock märkte är att det de fokuserar på MEST är huruvida du är ”farlig” eller inte. Tack vare min körskolelärare var jag ’duktig’ på att kolla mig omkring. Jag fick svänga mycket i korsningar, och då kollade jag mig omkring så att jag inte körde på gående eller cyklister.

Tips: Jag har övningskört med både körskolan och hemma med pappa. Jag tog ungefär 15 körlektioner med skolan och övningskört med pappa i lite mindre än ett år (ungefär 10 månader). Jag tycker att det var bra att blanda lite, MEN det fanns även negativa aspekter. Dina föräldrar kan nog inte reglerna som gäller IDAG. Därför blev jag ofta förvirrad. Tex. tyckte min körskolelärare att det är viktigt att köra långsamt, ungefär 30-35 km/h på landsväg med husområden där barn kan dyka upp var som helst men där högsta tillåtna hastigheten var 50km/h, medan pappa tyckte att jag körde för långsamt! Han ville att jag skulle åka på minst 45. Sedan var det också så att jag började med att övningsköra med pappa, och då lärde jag mig att alltid trycka ned kopplingen när jag skulle bromsa - även när jag skulle minska hastigheten. Och detta är ju självklart ett stort nej. Det fick jag reda på av min körskolelärare som sa att det inte är miljövänligt, utan istället ska man bara trycka ned bromsen (tills man måste använda kopplingen). Samma sak gäller när man närmar sig en trafiksignal. Då ska man bara släppa allt - gasen, bromsen och kopplingen. Sedan ska man bara bromsa (med kopplingen nere) om man är tvungen, dvs om signalen inte har slagit om till grönt än och du närmar dig linjen. Detta fick jag inte lära mig av pappa heller. Och hela den här ”miljö” grejen, att inte trycka ned kopplingen hela tiden, inte trycka ned bromsen så fort jag vill ändra hastigheten osv osv hade jag JÄTTESVÅRT att ändra på! Det gjorde att jag behövde fler körlektioner. Jag tror inte att jag lyckades ändra på detta förrän de allra sista körlektionerna. Så ett tips är att öva med körskolan först! Så du lär dig ”reglerna”, sedan kan du blanda! :)

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Såhär fick teorin + uppkörningen till för mig!

Inläggav Gäst » 25 okt 2017 11:51

"Så ett tips är att öva med körskolan först! Så du lär dig ”reglerna”, sedan kan du blanda! :)! Ett gott råd! Det kan vara svårt att få bort ett felaktigt inlärt beteende! Har nu slutat efter att ha varit lärare i över 30 år så jag har en "viss" erfarenhet!


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"