körning i rondell

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
mariebizie

körning i rondell

Inläggav mariebizie » 12 sep 2010 13:15

Hej!
Nu känner jag mig mycket förvirrad och vet inte vem jag ska fråga, så att jag försöker här. Jag fick nyligen byta körskollärare för att den första jag hade har sagt upp sig, och jag får höra olika information från den nya läraren. Före detta läraren sa att man ska ALLTID köra ut från en rondell i den högra filen, oavsett om det finns endast 1 eller 2 filer. Stämmer det? Det känns som att jag är den enda i trafiken som kör så, och andra bilister ser överraskad ut när jag byter från den vänstra filen till den högra filen när jag ska köra ut, i stället för att endast köra ut från vänster filen. Vad är det som gäller? :?: Om jag svänger höger eller fortsätter rakt fram använder jag alltid den högra filen (om inget annat anges), men det blir lite problematiskt när jag ska svänga vänster, då måste jag använda den vänstra filen, och genom att följa instruktionerna jag fick känns det som att jag kör fel.
Han sa också att, fast cirkulationsplatsen är enfilig, ska jag svänga vänster måste jag hålla mitten och sedan flytta fordonet längst till höger innan jag kör ut. Än en gång blir andra bilister överraskade när jag kör så, för att ingen annan gör det! Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Jocke

Re: körning i rondell

Inläggav Jocke » 12 sep 2010 16:28

Gå in på "Körkort" och klicka dig fram via "rondell" i vänsterkanten. Där finns svaret!
Lycka till!

Användarvisningsbild
mariebizie

Re: körning i rondell

Inläggav mariebizie » 13 sep 2010 07:58

Tack! det hade jag missat. Hur fungerar det när cirkulationsplatsen är enfilig? Ska jag placera fordonet mot rondellen i mitten (om jag svänger vänster) och sedan flytta mot höger kanten när jag ska ut eller spelar det ingen större roll då det är enfiligt i alla fall? Tack igen!

Användarvisningsbild
odis

Re: körning i rondell

Inläggav odis » 10 okt 2010 16:48

Kolla Transportstyrelsenes "rondellkörning"!

Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Re: körning i rondell

Inläggav Freja » 02 dec 2010 00:06

Mycket förvirrande att läsa på nätet om rondeller...Det är rätt enkelt, väl:
Närma dig rondellen med anpassad fart, om möjligt utan att behöva stanna.
Lämna företräde till all trafik i rondellen vid infart
När vi kör in, blinka bara om vi ska ut kl 9, höger eller rakt fram, skippa blinkers.
Ligg till högerspår i rondellen vid färd till höger eller rakt fram, välj innerspåret för kl 9.
Kolla bakom dig, och blinka höger när du ska ut kl 9.
Blinka även vid utfart mot höger, och vid utfart rakt fram om det är befogat.

Fel att välja högerspåret 'hela vägen runt'

Vissa rondeller är flerfiliga, följ i detta fall skyltar.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: körning i rondell

Inläggav Gäst » 13 apr 2013 08:40

Man bör gå ut till högra filen i god tid, inte precis när man ska svänga av från rondellen (Då överraskas säkert många). På teorin för tunga fordon lärdes det ut att om man har lastbil med släp så ligger man i högra hela vägen igenom för att inte tränga någon. I en lastbil ser man inte ut genom högerrutan så bra och kan därför inte kolla högersidans bakomvarande bilar i en skarp sväng som en rondell. Jag har för mig att körkortsboken har en bild som anger vilka sätt som är tillåtna i en flerfilig rondell, och att man där kan använda sig av högra filen hela vägen, om det är en vänstersväng man gör.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"