varselljus, parkeringsljus, halvljus, m.m.

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
mariebizie

varselljus, parkeringsljus, halvljus, m.m.

Inläggav mariebizie » 18 sep 2010 06:33

Hej!
Jag tycker att allt det där med hel- halv- dim- varsel- extra- parkerings- bak- dimbak- broms- och backljus är förvirrande. Vissa kan lätt kännas igen på bilen, men andra inte. jag tycker att det är svårast med varsel- och parkeringsljus. Vissa bilar har endast vissa av dessa ljus, och det varierar mycket. Man får en beskrivning i teorin, men ingenstans kan jag hitta en bild på hur de ser ut, på olika bilar till och med. Har någon här hittat någonting? Det är en sak att kunna reglerna, men vet man inte hur de ser ut när de är på känns det som att blint följa regler utan att förstå varför.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: varselljus, parkeringsljus, halvljus, m.m.

Inläggav Jocke » 18 sep 2010 13:16

Bilar kan vara väldigt olika. Särskilda sk varsellyktor (fram) är kanske inte så vanliga numera. Man använder oftast halvljus som varselljus. Vissa bilar har ett halvljus med reducerad effekt,dvs det lyser inte med full styrka. Dimljus sitter mycket lågt för att lysa under dimman!. Dessa är vanligare som standard men kan också fås som extrautrustning. Dimbakljusen kan var ett eller två!. Ljuset är lika starkt som bromsljuset!. Det bästa är nog,att ta hjälp av istruktionsboken,någon bekant eller prova sig fram!. Detta var några tips så här på lördagseftermiddagen!. Det finns säkert mer,som man kan tillägga!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"