Intensivkurs körkort för nybörjare!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Meija

Intensivkurs körkort för nybörjare!

Inläggav Meija » 12 nov 2010 16:24

Hej alla på forumet!

Jag undrar.....
Jag vill gärna fixa körkortet så snabbt som möjligt. På nätet lästa jag om intensivkurs. Det finns massor av olika alternativ och möjlighet, finns oxå såna körskolor där kan man fixa körkort på 10 dagar.Tio dagar för ett körkort, alltså. Det är jätte kort tid.
I paketet ingår det flera 10 tals körlektioner, billån vid provet, material, dataprov och det kostar cirka 15 000. Jag tycker det är jätte dyrt!
Klarar man verkligen av att ta ett körkort på 10 dagar! Jag har inga förkunskaper och aldrig ens suttit bakom en bilratt?
Ger de någon garanti att man ska klara körkortet????????
Tack!
Meija

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Intensivkurs körkort för nybörjare!

Inläggav Jocke » 15 nov 2010 11:20

Hej!
Det är givet att du vill klara ditt körkort så snabbt som möjligt,och du funderar över intensivutbildning som ett alternativ. Ja,utbudet är såväl stort som skiftande.
Att klara ett körkort på 10 dagar låter lockande,men är inte helt enkelt. Något som långt ifrån alla klarar av!. Du tycker tydligen själv,att det låter lite. Det krävs sannolikt BRA förkunskaper. Att på denna korta tid klara av teriundervisning med prov,halkbana samt övningskörning 2-3 lekt per dag kan för många vara ytterligt stressande!. Dessutom är problemet att kunskaperna och färdigheterna inte hinner sätta sig och mogna! Detta går ut över självständigheten,eftersom man under denna korta tid knappast hinner få den överinlärning som behövs för att rätt kunna uppfatta,bedöma och fatta beslut!.
All intensivutbildning ger heller inte ett körkort,utan är endast en KURS,om man skall döma av vissa hemsidor.
Dessutom är det nog tveksamt,om skolan lämnar någon garanti om klarat körkort. De lektioner man köper i paketet,kan också säkert bli flera,om skolan anser att du behöver det!.
Eftersom du är helt nybörjare vad gäller såväl teori som praktik,så törs jag säga,att 10 dagar skulle bli "svårt" för dig. Minst sagt!. Tyvärr redovisar nog inte dessa skolor,hur många av eleverna som inte klarar körkortet och hoppar av!.
Men intensivutbildning ÄR ett alternativ bland många och för en del fungerar det givetvis bra!. Gå in på t ex kurser.se och få en del tips!
Lycka till!.

Användarvisningsbild
Svea_007

Re: Intensivkurs körkort för nybörjare!

Inläggav Svea_007 » 03 dec 2010 15:54

I vanliga fall är en intensivkurs 2 veckor lång. Man kör en lektion på förmiddag och en på eftermiddag. Mellan körlektionerna är det då meningen att man ska ägna sig åt teorin. Men om man inte kan ta heltids ledigt från sitt arbete eller skola, kan man själv bygga upp sin intensivkurs efter eget schema.
Svea_007

Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: Intensivkurs körkort för nybörjare!

Inläggav xorian » 08 jan 2011 14:25

Hejsan!

Jag lånar tråden lite om det går bra.

Jag är själv också inne på att ta en intensivkurs nu det närmaste veckorna.
Men som jag läst på en mängd olika forum, så är det inga garantier för att man får det, Dock så undrar jag om det skulle vara en bra idé för mig att ev gå en sådan kurs.

Teorin är näst intill helt klar med. Då jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt, Dock så har jag pluggat oerhört mycket 3 veckor konstant förra året och 5 veckor rakt igenom nu och klarar både bonniers 2010 teoriprov (inte så svårt) Teo 2010, och samt det provet här.

Men skulle det gynna mig på någotvis, då jag bara kört en 12 - 15ggr utspritt det senaste året?

en intensivkurs ger 20x 40min lektioner, om man räknar det i timmar så blir det ca 13,5h, Det känns ju lite, lite att lära sig på.

Råder ni mig att gå intensivkurs eller ni tycker jag ska avstå och ta det på ett "vanligtvis" ?

Tacksam för svar.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"