Mina uppkörningstips

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Mina uppkörningstips

Inläggav Freja » 01 dec 2010 18:39

Fyll gärna på med mer...Listan kanske kan ge andra lite hjälp med.

Kom ihåg, uppkörning:

Tomgångskörning 1 min, stänga av motorn vid längre stopp.
Checka döda vinkeln vid körfältsbyte, ev vä-sväng. Vid högersväng då en cykelbana korsas.
Överblicka trafiken och kommande korsningar/rondeller/situationer/körfält och skyltar i tid, planera så att du är förberedd när du kommer dit.
Rusa inte vilt in i besvärliga situationer.
Håll koll på innerspegeln så att du vet vad som sker bakom bilen.
Observera hastighetsskyltar, och huvudledsskyltar så att du vet vad som gäller på vägen.
Om huvudled kan du passera korsningar utan samma försiktighet som om de vore högerregel-korsningar.
Lämna plats för större fordon att svänga i korsningar mm.
Observera hinder i ditt körfält så att du släpper fram mötande trafik.
Stänk inte ner fotgängare.
Håll koll på påbudsskyltar vad gäller körbana/körriktning.
Blinka ut ur rondell om inte vägen går i princip rakt.
Notera om du kör på enkelriktad väg, om vänstersväng, lägg dig till vänster.
Blinka vid start från vägkant, vid körfältsbyten och då du svänger.
Kör på höga växlar, hoppa gärna över med.
Motorbromsa när det går.
Bromsberedskap i korsningar, flytta foten till bromsen på befintlig växel.
Håll jämn fart.
Håll avstånd.
Planera körningen så att stopp undviks i korsningar.
Påfart till motorväg och acc.fält, överblicka innan du sätter fart, om det inte går att komma ut kan du annars komma i en besvärlig situation, går det inte, stanna så tidigt det går och vänta. När det finns luckor, gasa rejält upp till motorvägsfarten och blinka vänster, lämna påfarten så snart det går.
Avfart: Sänk farten först på avfarten, obs att du kan vara fartblind.
Om du behöver backa, håll kollen även på sidorna och framåt, inte bara bakåt.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Jocke » 01 dec 2010 22:58

Hej!
Många bra tips!. Säkert är det en del som undrar,om man blir underkänd på en enda detalj. Det beror givetvis på,hur grovt felet är,men något enstaka mindre fel behöver inte betyda något. Prövaren bedömer provet i sin helhet,vilket innebär,att t ex ett motorstopp inte betyder ett dugg. Oftast tror eleven att det är "kört". Men ta det lugnt,starta om och kör vidare!. Ett motorstopp kan alla få!.

Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Freja » 01 dec 2010 23:47

Jag tror det med, jag gissar att underkännande kan komma av enstaka grova fel dock, missad påbudsskylt om körbana t ex, eller körfältsbyte utan att döda vinkeln kollats. Missad fickparkering, eller motorstopp är ingen säkerhetsrisk.

Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Freja » 01 dec 2010 23:56

Jag har en fråga om huvudledskorsningar. Antag att vi kör en bil mot en sådan korsning, en bil kommer från vänster i samma stund, vi är på ungefär samma avstånd från korsningen och håller samma fart. Ska vi förutsätta att vi får företräde och visa tydligt 'nu kör jag', eller måste vi kalkylera med risken att den andra bilen bara kör på...Om vi stannar/saknar in blir det en oklar situation som kan ge den andra signal för att köra, samtidigt som vi gör det med...

Kör vi på huvudled kan vi förutsätta att bilar på anslutande vägar har väjningsskyltar, men om de respekteras är en annan sak...
Senast redigerad av 1 Freja, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Jocke » 02 dec 2010 08:46

I den situation du beskriver så skulle alltså bilen från vänster komma i samma hastighet som du?.
Nej,du kan aldrig vara säker på,att du får företräde!. Den korsande bilens förare,kanske inte ens har sett dig och då väjer han knappast!. Man väjer ju inte för något man inte har sett!.
För en månad sendan kom jag på huvudled 70 km.
Från höger kommer en bil som inte visar tendens att bromsa. När jag kör in i korsningen,kör den ut och svänger åt höger i min körriktning!. Tack vare min erfarenhet,så hade jag redan lyft på gasen,så jag hann bromsa utan problem!. Det var ju otroligt,att föraren inte såg mig!.
Situationerna är ju ofta ganska olika,men mitt råd är,lita ALDRIG på att du får företräde,även om det kan se kristallklart ut!. Håll ett getöga på den korsande. Vem vet om föraren är alkoholpåverkad,tagit tabletter,är trött,tänker på något annat osv. Under mina år så har jag fått bromsa otaliga gånger när jag haft företräde t ex på huvudled!.
Det är svårt att få nybörjare att tänka på det sättet. De menar ofta,att "han skall stanna"!.

Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Freja » 03 dec 2010 20:57

Min lärare har sagt så här 'Kör du på huvudled så kan du förutsätta att anslutande trafik lämnar företräde, det är i princip bara att köra på', nja, jag vågar inte lita på det, jag vet att många är ute och kör som inte borde köra. Bromsberedskap även på huvudled måste gälla, och i högerregelskorsningar, lita inte på någon...

Vi måste ha rätten att ta det lugnt i korsningar med tanke på detta, miljön i all ära, men i detta fall måste sälerheten komma i första hand.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Jocke » 03 dec 2010 22:05

Jag delar nog inte helt din lärares uppfattning,att det i stort sett är "bara att köra". Man kan - enl min mening - inte generellt "lita på" att man får företräde!.
Däremot behöver man givetvis inte alltid ha bromsberedskap. Allt beror på den aktuella situationen. Man kan använda sig av tre grader av beredskap; 1 Skärp uppmärksamheten. 2. Beredd att agera och 3. Bromsberedskap.
Jag har personligen fått bromsa,flera gånger i veckan för bilister som kört ut några meter framför oss,utan att lämna företräde. Tyvärr får man inte reda på anledningen till ,tt de inte lämnade företräde.
Personligen tycker jag,att du har rätt inställning!
Mvh
Jocke

Användarvisningsbild
Freja
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2010 23:26

Re: Mina uppkörningstips

Inläggav Freja » 04 dec 2010 02:00

okey, skärpt uppmärksamhet inför anslutande vägar då vi kör på huvudled då, speciellt om bilar närmar sig korsningen, kanske inte bromsberedskap, tack för dina svar, bra att bolla så här, då fastnar kunskaperna mycket bättre.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"