Mina uppkörningstips
Postat: 01 dec 2010 18:39
Fyll gärna på med mer...Listan kanske kan ge andra lite hjälp med.
Kom ihåg, uppkörning:
Tomgångskörning 1 min, stänga av motorn vid längre stopp.
Checka döda vinkeln vid körfältsbyte, ev vä-sväng. Vid högersväng då en cykelbana korsas.
Överblicka trafiken och kommande korsningar/rondeller/situationer/körfält och skyltar i tid, planera så att du är förberedd när du kommer dit.
Rusa inte vilt in i besvärliga situationer.
Håll koll på innerspegeln så att du vet vad som sker bakom bilen.
Observera hastighetsskyltar, och huvudledsskyltar så att du vet vad som gäller på vägen.
Om huvudled kan du passera korsningar utan samma försiktighet som om de vore högerregel-korsningar.
Lämna plats för större fordon att svänga i korsningar mm.
Observera hinder i ditt körfält så att du släpper fram mötande trafik.
Stänk inte ner fotgängare.
Håll koll på påbudsskyltar vad gäller körbana/körriktning.
Blinka ut ur rondell om inte vägen går i princip rakt.
Notera om du kör på enkelriktad väg, om vänstersväng, lägg dig till vänster.
Blinka vid start från vägkant, vid körfältsbyten och då du svänger.
Kör på höga växlar, hoppa gärna över med.
Motorbromsa när det går.
Bromsberedskap i korsningar, flytta foten till bromsen på befintlig växel.
Håll jämn fart.
Håll avstånd.
Planera körningen så att stopp undviks i korsningar.
Påfart till motorväg och acc.fält, överblicka innan du sätter fart, om det inte går att komma ut kan du annars komma i en besvärlig situation, går det inte, stanna så tidigt det går och vänta. När det finns luckor, gasa rejält upp till motorvägsfarten och blinka vänster, lämna påfarten så snart det går.
Avfart: Sänk farten först på avfarten, obs att du kan vara fartblind.
Om du behöver backa, håll kollen även på sidorna och framåt, inte bara bakåt.
Kom ihåg, uppkörning:
Tomgångskörning 1 min, stänga av motorn vid längre stopp.
Checka döda vinkeln vid körfältsbyte, ev vä-sväng. Vid högersväng då en cykelbana korsas.
Överblicka trafiken och kommande korsningar/rondeller/situationer/körfält och skyltar i tid, planera så att du är förberedd när du kommer dit.
Rusa inte vilt in i besvärliga situationer.
Håll koll på innerspegeln så att du vet vad som sker bakom bilen.
Observera hastighetsskyltar, och huvudledsskyltar så att du vet vad som gäller på vägen.
Om huvudled kan du passera korsningar utan samma försiktighet som om de vore högerregel-korsningar.
Lämna plats för större fordon att svänga i korsningar mm.
Observera hinder i ditt körfält så att du släpper fram mötande trafik.
Stänk inte ner fotgängare.
Håll koll på påbudsskyltar vad gäller körbana/körriktning.
Blinka ut ur rondell om inte vägen går i princip rakt.
Notera om du kör på enkelriktad väg, om vänstersväng, lägg dig till vänster.
Blinka vid start från vägkant, vid körfältsbyten och då du svänger.
Kör på höga växlar, hoppa gärna över med.
Motorbromsa när det går.
Bromsberedskap i korsningar, flytta foten till bromsen på befintlig växel.
Håll jämn fart.
Håll avstånd.
Planera körningen så att stopp undviks i korsningar.
Påfart till motorväg och acc.fält, överblicka innan du sätter fart, om det inte går att komma ut kan du annars komma i en besvärlig situation, går det inte, stanna så tidigt det går och vänta. När det finns luckor, gasa rejält upp till motorvägsfarten och blinka vänster, lämna påfarten så snart det går.
Avfart: Sänk farten först på avfarten, obs att du kan vara fartblind.
Om du behöver backa, håll kollen även på sidorna och framåt, inte bara bakåt.