Tips hur man räknar ut hastiget!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
AnnaM
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2010 10:08

Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav AnnaM » 05 feb 2010 11:18

Hej alla i forumet!

Tänkte skriva några tips. Jag fick en fråga på Vägverkets teoriprov enligt följande.

Hur många meter kommer du på 3 sekunder om du kör i 90km/h?
Det var tre olika svarsalternativ som jag inte exakt kommer ihåg, tror också att jag svarade fel på frågan hmmmmm. Har frågat lite och fått hjälp

Enklast räknar man ut det på följande sätt enligt Vägverket och man får då fram, reaktions sträcka = den sträcka ett fordon rullar på en sekund.

Följande exempel visar hur långt ett fordon rullar på EN SEKUND
Kör du i 30 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = cirka 9 meter/sekund
Kör du i 40 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = cirka 12 meter/sekund
Kör du i 60 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = cirka 18 meter/sekund
Kör du i 90 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = cirka 27 meter/sekund

Följande exempel visar hur långt ett fordon rullar på 5 SEKUNDER
Kör du i 30 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = 9 meter/sekund, jag multiplicerar med fem eftersom frågan var hur långt jag rullar på 5 sekuner. 9x5 = cirka 45 meter per sekund.
Kör du i 40 km/h tar du bort nollan och multiplicerar (gångar) med 3 = 12 meter/sekund, jag multiplicerar med fem eftersom frågan var hur långt jag rullar på 5 sekuner. 12x5 = cirka 60 meter per sekund.

Alltså blir svaret på frågan (90km/h) jag tar bort nollan dvs. 9 och jag muliplicerar det med 3 då får jag fram att jag rullar 27 meter per sekund. Eftersom dom frågade hur långt jag rullade på tre sekunder multiplicerar (gångar) jag med 3 och får då fram att jag kommer 27x3 = Cirka 81 meter. Om svarsalternativen då är tex. 60, 80 och 120 meter så svarar du 80 meter.

Tycker ni att det här exemplet var bra, har ni några bättre och enklare förslag på hur man kan beräkna det?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 03 jun 2010 09:52

åh, vad smart! och det var lätt oxå, jag ska göra mitt kunskapsprov för AM-körkort för tredje gången idag (förra gången kuggade jag med ett fel för mycket). Och jag är as-nervös! :oops: Jag hatar och se dom stora, svarta, hårda bokstäverna "ICKE GODKÄNT" över hela skärmen, jag är rädd för det, eller jag har värsta ångesten för det. Har du något tips på hur man kan bli lugnare?
Förra gången frågade dom oxå hur långt man kom i en viss hastighet under en viss reaktionstid, jag tror oxå jag hade fel på den..... Men nu kan jag det! Önska mig lycka till!
//Frida :D

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 30 maj 2014 07:59

Skall ha mitt teoriprov om några timmar och just den här frågan har låst sig i huvudet på mig från dag 1 (matte är inte min grej) men tack vare ditt knep att räkna på... känner jag mig nu j*vligt mycket säkrare! TUSEN TACK!!! :D :D :D

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 30 maj 2014 23:31

Hej!
först och främst hoppas det att det gick bra! :)
Hur var provet var det liknande frågor som de på hemsidan?
kan du ge några exempel på frågor
tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 05 jun 2014 09:51

Åh tusen tusen tack för tipset, just sådana där matte frågor är jag mest nervös över!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 05 jun 2014 09:56

Såg nu att det gällde bil...håller själv på med mc...undrar om det är samma?
Suck, troligen inte,då en bil stannar fortare än en mc..men det var ett bra tips iallafall :)

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 06 jun 2014 22:33

Mkt bra uträknat o skrivet. Underlättar då jag nyss påbörjat teorin.
Tack

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Tips hur man räknar ut hastiget!

Inläggav Gäst » 27 feb 2015 00:16

Åh så glad man blir!! jag hade ej kunnat svarat på denna fråga men nu blir jag jätte glad. Tack för tipset Gud välsignar dig!!! :D


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"