underkänd på Halkbanan

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Fattig

underkänd på Halkbanan

Inläggav Fattig » 05 feb 2010 12:09

Hur mycket kostar det att göra halkbanan, är det svårt?

Tänkte också på om man kan bli underkänd eller blir alla godkända hmmmmm, känner ni till det?

Användarvisningsbild
Mange
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2010 15:10

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Mange » 06 feb 2010 15:05

Halkbanan riskutbildning del 2 kostar 1400kr och den är obligatorisk.

Tror att alla blir godkända om man nu inte kör helt tokigt..

***Mange***

Användarvisningsbild
Halkis

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Halkis » 11 feb 2010 12:34

Det är riktigt roligt på halkis!!!!

Användarvisningsbild
Nicke

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Nicke » 11 mar 2010 15:08

Jo,man kan faktiskt bli underkänd på halkbanan även om det sannolikt är mycket ovanligt!.
Kan vara flera orsaker t ex att man inte håller - kan hålla - den hastighet som läraren anger. Man kör på 1:a runt banan hela tiden beroende på,att man inte kan hantera bilen. Man har kommit upp till banan för tidigt i utbildningen och är nästan nybörjare!
Att man inte följer de anvisningar som ges t ex buskör!. Detta är några anledningar. Det finns säkert ytterligare något. Men har man god färdighet i att hantera bilen så brukar det inte vara några problem.

Användarvisningsbild
Anna...

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Anna... » 11 jun 2010 14:32

Jo, man kan faktiskt bli underkänd på halkan. Naturligtvis så måste man kunna hantera bilen när man kommer dit. Vissa halkbanor gör ett "körtest" med privatister som kommer till halkbanan. Körtestet brukar gå ut på att man tex ska köra slalom mellan koner och sen kunna vända och backa bilen tex. Klarar man inte det körtestet så får man inte göra halkutbildningen. Själva halkan sen går i första hand ut på att man ska förstå riskerna med halkan. Inte att man ska bli världsmästare på att häva sladdar. Gör halkan sent i utbildningen så att du är säker på att du kan hantera bilen, då kommer du lära dig mest när du är på halkutbildningen och dom allra flesta tycker att halkan är riktigt rolig.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Jocke » 11 jun 2010 17:04

Helt rätt,Anna!. Vissa gör felet att komma för tidigt till banan. Jag har hört skräckhistorier som att en del inte ens kan växla!. Man har också ändrat målsättningen för övningarna. Tidigare gick det ut på,att man skulle kunna t ex bromsa och väja för hinder i olika hastigheter. Men så kom man på,att detta gav HELT felaktiga signaler!. Eleven lämnade ju banan i förvissningen att man nu "behärskade" halkkörning!. Och DET var ju inte meningen!.

Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav xorian » 18 jan 2011 01:54

Hejsan!

Tänkte låna tråden lite bara!

Har hört att halkbanan ska vara väldigt rolig och lärorik, men även ge en och annan tankeställare om hur snabbt det verkligen går när man får sladd tills man landar i diket :shock:

Men nu är ju min fråga såhär.

Jag påbörja min körutbildning 09 och körde en och annan lektion på körskolan, fick beröm att man lärde sig snabbt och hade god potential att lära sig köra bil på ett säkert sätt (märkligt han kände så efter en och annan lektion)

Men så fick man förhinder av olika skäl och la det på hyllan.

Nu går jag en intensivkurs och har kört 2 lektioner, har 5-8 lektioner till innan jag ska köra halkan på måndag (24/1/11)
Men jag har lite svårt i start läget så att säga och är rädd att jag inte riktigt ska behärska det till på måndag, Men körläraren har redan bokat in mig.

Är det intensivkursen som har så kallade "fasta tider" där man ska hinna med olika moment eller är det körläraren som bokar min halka när han känner att jag kan klara av det? har läst att på vissa halkbanor får man ett "körtest" där en person från halkbanan åker med i bilen för att se om du kan behärska den tillräckligt?

är lite nojig ang detta, men hoppas ni förstod mig en aning,

tacksam för svar

med vänligaste hälsningar
Xorian

Användarvisningsbild
Jocke

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Jocke » 19 jan 2011 13:24

Hej!
Eftersom man inte vet hur långt du hunnit i din utbildning och vilka färdigheter du har,kan det vara svårt att göra en riktig bedömning.
Men rent allmänt kan sägas,att trafikskolorna som regel har fasta platser på halkbanan. Det är till stor hjälp när det gäller att planera utbildningen. Om din lärare har bokat in dig,så anser han tydligen,att du har tillräckliga färdigheter för att klara halkbanan och därmed kunna tillgodogöra dig övningarna på ett riktigt sätt. Är det din lärare som också är lärare på halkbanan?. Ibland är det så.
De flesta eleverna brukar vara nervösa inför äventyret!. Detta är ju en ny situation och man känner sig osäker. Kanske en annan lärare och en annan bil. Men det brukar släppa efter några varv,och efteråt brukar de flesta tycka,att det var en kul grej!.
Lycka till!

Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav xorian » 20 jan 2011 18:44

Hej !

Tacksam för ditt svar.

Har hunnit en bra bit sen vi började och har någorlunda bra kontroll på bilen. Pratade med körläraren idag och enligt honom så skulle det nog inte vara några större problem för mig att genomföra halkbanan, Det han anmärkte på var väl mer att han kände att halkbanan skulle vara det absolut sista man gjorde innan man hade "uppkörning".

Har bara kört 8/20 lektioner

Men tydligen ska jag göra halkbanan på måndag som det var planerat från början, Så att det ser vi fram emot.
Sen får man se om man behöver resten av lektionerna :)!

Åter igen, Tack för svaret =)

mvh

Xorian

Användarvisningsbild
David

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav David » 21 jan 2011 13:57

Hej!

Jag tycker också att du ska vänta med halkbanan. Det är märkvärdigt att läraren har bokat in halkkörning så pass tidigt i utbildningen. Jag tycker att det låter oseriöst. Det känns inte bra för dig så lyssna till dig själv. Det är ett tecken på att du kommer att klara utbildningen så mycket bättre om du bara väntar! Det viktiga är att du fortsätter att köra och att du inte lägger körningen på hyllan igen. Är du i övrigt nöjd med din lärare så kan du fortsätta vidare och ta flera lektioner.
Ju mer du kör desto bättre bli det för dig själv.
Känn efter. Du lär dig att köra bil... Det spelar ingen roll om din lärare tycker att du är bra när du själv inte känner det. Osäkerheten kan göra dig osäker i trafiken.

Jag har köpt ett paket på 20 lektioner trots att jag egentligen har tänkt att fortsätta att köra privat. Varför? För det första så var det billigast att köpa 20 lektioner och för det andra så skadar det inte att köra mera, snarare tvärtom. Funderar på att köpa ett paket på 20 lektioner till eftersom det finns bra erbjudanden. Trafikskolan pressade mig absolut inte till att köpa flera lektioner utan tvärtom gett ett förslag på 10 st. Det känns som en investering för livet och jag lär mig rätt från början. Har man en erfaren trafiklärare som man har bra personkemi med så ska man passa på, tycker jag. Jag vet nu att jag trots min initiala rädsla för trafiken i Stockholm kan faktiskt bli en allt säkrare bilförare och allt större kontroll över bilen m.m. Jag utsetts för de trafiksituationer som jag i dagsläget klarar av.

Jag kör nästan varje dag, har kört cirka 4 dubbellektioner med trafikskolan och har preliminärt bokat halkbanan i mitten av februari. Jag får se om jag känner mig mogen att köra efter sisådär 30 lektioner. Jag vill ju inte bara betala för en utbildning utan också ha nytta av den för framtiden, eller hur? "Det är du också värd" skulle reklamen säga.

Vill du inte vara öppen mot trafikläraren så får du säger att du har fått förhinder och boka om halkbanan om det går.

Lycka till!


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"