underkänd på Halkbanan

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav xorian » 20 jan 2011 18:44

Hej !

Tacksam för ditt svar.

Har hunnit en bra bit sen vi började och har någorlunda bra kontroll på bilen. Pratade med körläraren idag och enligt honom så skulle det nog inte vara några större problem för mig att genomföra halkbanan, Det han anmärkte på var väl mer att han kände att halkbanan skulle vara det absolut sista man gjorde innan man hade "uppkörning".

Har bara kört 8/20 lektioner

Men tydligen ska jag göra halkbanan på måndag som det var planerat från början, Så att det ser vi fram emot.
Sen får man se om man behöver resten av lektionerna :)!

Åter igen, Tack för svaret =)

mvh

Xorian

Användarvisningsbild
David

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav David » 21 jan 2011 13:57

Hej!

Jag tycker också att du ska vänta med halkbanan. Det är märkvärdigt att läraren har bokat in halkkörning så pass tidigt i utbildningen. Jag tycker att det låter oseriöst. Det känns inte bra för dig så lyssna till dig själv. Det är ett tecken på att du kommer att klara utbildningen så mycket bättre om du bara väntar! Det viktiga är att du fortsätter att köra och att du inte lägger körningen på hyllan igen. Är du i övrigt nöjd med din lärare så kan du fortsätta vidare och ta flera lektioner.
Ju mer du kör desto bättre bli det för dig själv.
Känn efter. Du lär dig att köra bil... Det spelar ingen roll om din lärare tycker att du är bra när du själv inte känner det. Osäkerheten kan göra dig osäker i trafiken.

Jag har köpt ett paket på 20 lektioner trots att jag egentligen har tänkt att fortsätta att köra privat. Varför? För det första så var det billigast att köpa 20 lektioner och för det andra så skadar det inte att köra mera, snarare tvärtom. Funderar på att köpa ett paket på 20 lektioner till eftersom det finns bra erbjudanden. Trafikskolan pressade mig absolut inte till att köpa flera lektioner utan tvärtom gett ett förslag på 10 st. Det känns som en investering för livet och jag lär mig rätt från början. Har man en erfaren trafiklärare som man har bra personkemi med så ska man passa på, tycker jag. Jag vet nu att jag trots min initiala rädsla för trafiken i Stockholm kan faktiskt bli en allt säkrare bilförare och allt större kontroll över bilen m.m. Jag utsetts för de trafiksituationer som jag i dagsläget klarar av.

Jag kör nästan varje dag, har kört cirka 4 dubbellektioner med trafikskolan och har preliminärt bokat halkbanan i mitten av februari. Jag får se om jag känner mig mogen att köra efter sisådär 30 lektioner. Jag vill ju inte bara betala för en utbildning utan också ha nytta av den för framtiden, eller hur? "Det är du också värd" skulle reklamen säga.

Vill du inte vara öppen mot trafikläraren så får du säger att du har fått förhinder och boka om halkbanan om det går.

Lycka till!

Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav xorian » 21 jan 2011 17:22

Hejsan!

Den största anledningen till att halkan är så tidig för mig är för att körskolan har 2 tider i månaden som är reserverade för just dem. Sen börjar jag min intensivkurs en vecka senare än planerat pga att dem hade stängt en vecka efter nyår.

Min osäkerhet berodde till stor del på att jag aldrig kört en bil som går på bensin, utan bara diesel. Tydligen ska diesel bilen vara lite starkare än bensin bilen när det gäller 1:ans växel då du bara behöver höja kopplingen så rullar bilen och att i bilen som går på bensin, så får man ge lite extra grund gas.

Ber om ursäkt om jag vilse ledder er på att jag var rädd för att köra halkbanan i sig, vilket jag inte är. Ser fram emot det väldigt mycket och hoppas det kommer bli väldigt lärorikt, vilket min körlärare sa att det kommer bli och att jag var redo för själva övningen.

Tacksam för snabbt svar

Ha en fortsatt trevlig helg alla :)!

mvh
Xorian

Användarvisningsbild
David

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav David » 22 jan 2011 22:48

Hej igen!

Tack, för att du nämnde skillnaden mellan diesel- och bensinbilar vid uppstart. Jag hade ingen aning. Kör också diesel så det är bra att veta!

Lycka till på halkbanan m.m.

Användarvisningsbild
xorian
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2011 14:16

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav xorian » 24 jan 2011 15:42

Hej Igen!

Körde som sagt halkan idag och klara det utan några större problem. Ett råda att ge är att både köra bensin och diesel bilar då det skiljer en del som jag märkte idag (bara kört diesel) Bensin bilen är oerhört mycket piggare än vad dieseln är :lol:

Men att tillägga så det du blir kuggad på är

*Om du bus kör
*Om du inte gör exakt så som instruktören säger
*Om du är en säkerhets risk för de andra inom området.

Men vad jag förstod det så, var motorstop inget större problem, Dock på Olofström där jag körde, var dem rätt stressad för att man hade en viss tid per bana att köra, 45 min tror jag det var.

Visst var det kul, men 1800:- för några få varv runt en bana var det dock inte värt =P!

mvh
Elysian

Användarvisningsbild
Kent-agent

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Kent-agent » 13 feb 2012 08:47

Hejsan. Halkbanan ( Risk 2:an) går ut på att eleven skall få en uppfattning av hur lätt det är att tappa kontrollen på sitt fordon, samt få förståelsen för vilka risker det finns i trafiken. Då utrustningen är dyr för att även sommartid få halt väglag och anläggningen i sig kostar i underhåll/ hyror samt är så speciell just för riskutbildning så blir kostnaden dyr i förhållandet hur länge varje elev får köra, men det handlar ju om att få en uppfattning hur lätt det är att tappa kontrollen.

Användarvisningsbild
sandra

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav sandra » 17 sep 2012 12:15

Halkan kostar mellan 900-2000kr jag ska göra halkan på onsdag den 19/9 2012 och kommer att få betala 1700 riksdaler så det beror på vart i vårt avlånga land vi/man bor... :D

Användarvisningsbild
Raggarnisse

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Raggarnisse » 04 jan 2013 13:36

håller med alla somskriver att man ska ta halkbanan sent i utbildning, så man har koll på bilen etc etc. det ger helt klart mest och det blir till en skoj upplevelse då :)

inte hört talas om någon som blivit underkänd på halkbanan, men händer väl säkert om man inte gör som dom som har banan säger och om man försöker busköra.

körde i östhammar, kostade 1900 spänn.

Användarvisningsbild
Romulus Rex

Re: underkänd på Halkbanan

Inläggav Romulus Rex » 18 jan 2013 16:26

Har en kompis som inte fick köra halkbanan utan fick besked att han ska träna mer på "vanlig" bilkörning. Påstår han i alla fall, vet inte om det är sant eller inte, han ljuger rätt mycket ibland...


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"