Hej hej,
jag har läst här på forumet att man ska motorbromsa för att köra eco driving. Men min lärare har sagt att om jag till exempel ska köra in i en rondell, fram till en korsning eller stanna vid ett rödljus så ska jag inte röra växelspaken förrän jag är framme vi korsningen eller rondellen. Ska man verkligen göra så på uppkörningen? Hoppas någon förstår!
Motorbromsa? Eco driving
Re: Motorbromsa? Eco driving
Varför skall du inte göra det?. Det är ju många saker som spelar in. Vilken hastighet har du,vilken växel kommer du på,hur långt är det kvar fram till rondellen,vilken hastig skall du ha,annan trafik osv!. Det finns många faktorer som spelar in på körsättet!. Du kanske har missförstått honom?
Re: Motorbromsa? Eco driving
kanske inte så extremt noggrant, men jag får i alla fall INTE motorbromsa, aldrig!
Re: Motorbromsa? Eco driving
För mig låter det minst sagt märkligt!. Bilkörning är inte statisk,det gäller att vara flexibel!.
Re: Motorbromsa? Eco driving
Hej,
Om vi tar rondellexemplet så är en riktlinje att man vid ca 2 billängder innan rondellen ska ha växlat ner och vara "klar" med farten för att istället fokusera på avsökningen. Då bör du ligga på 2:an (om du inte behöver stanna), vid stora rondeller kanske man kan ligga på 3:an.
Om du börjar växla framme vid rondellen så tar du fokus av avsökningen av trafiksituationen, då är det nästan omöjligt att göra en bra avsökning då man har för mycket att tänka på. Vid uppkörning skulle det kanske leda till att dem tycker att du har dålig planering.
Sikta på att alltid vara färdig med farten ca 2 billängder från rondell, korsning - you name it! Blir mycket lättare då.
// Henke
Om vi tar rondellexemplet så är en riktlinje att man vid ca 2 billängder innan rondellen ska ha växlat ner och vara "klar" med farten för att istället fokusera på avsökningen. Då bör du ligga på 2:an (om du inte behöver stanna), vid stora rondeller kanske man kan ligga på 3:an.
Om du börjar växla framme vid rondellen så tar du fokus av avsökningen av trafiksituationen, då är det nästan omöjligt att göra en bra avsökning då man har för mycket att tänka på. Vid uppkörning skulle det kanske leda till att dem tycker att du har dålig planering.
Sikta på att alltid vara färdig med farten ca 2 billängder från rondell, korsning - you name it! Blir mycket lättare då.
// Henke
Re: Motorbromsa? Eco driving
jo men jag håller till fullt procent fan var för ta körlektioner fan asså jag tycker man skå ut trafiken så fort möjligt och bara rejsa allihop också polisen sen kan man stanna korv om man blir hungrig av allt rejsande hit o dit. åå sen kan man ju styla sin bil med eld på sidor och gör bile mycket snabbare ock bettre. och då blir man som need for speed juuh.
MVH
//Memhet
MVH
//Memhet
Re: Motorbromsa? Eco driving
saken är den att motorbromsningen börjar så fort du släpper gasen. Tror att det är det han menar, att du ska släppa på gasen så tidigt så att du knappt har nån fart när du är framme vid stopljuset. (eller?) glöm dock inte att lägga foten på bromen så att bromsljuset lyser vid motorbromsning när du växlar ner.
Re: Motorbromsa? Eco driving
Eco- driving är något som Trafikverket hår infört. I verkligheten är det ingen som gör det. det har till och med visat sig att det skadar fordonen.
- Lasse Hall
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 28 jan 2013 10:16
Re: Motorbromsa? Eco driving
Ja, undrar hur många som verkligen kör eco-driving efter att ha tagit körkort?
Och ger det verkligen så pass mycket som det sägs? Säg att jag ligger i runt 50 i stadstrafik och ser ett rödljus framför mig... jag brukar bara släppa av på gasen, men inte minska farten speciellt mycket, bromsar gör jag kanske lite tidigare så att jag "glider" fram de sista tio-tjugio metrarna och om jag har tur är det bara att peta i tvåans eller treans växel och köra på när det blir grönt igen.
Men man blir ju galen på folk som motorbromsar direkt... jag menar, ecodriving kan ju inte få ske på bekostnad av trafikflödet! Häromdagen slår det om till rött ett typ 100-150 meter framför... bilen framför saktar in till runt 40... men sedan "tappar" den liksom mer och mer fart (d.v.s. nissen sitter och motorbromsar). Kanske 50 meter innan korsningen krypkör vi... man blir ju sjukt irriterad!
Istället för att köra normalt, kanske bromsa lite tidigare med lite längre bromssträcka, så motorbromsar han ner hela sitt körfält 50 meter INNAN korsningen...
Och ger det verkligen så pass mycket som det sägs? Säg att jag ligger i runt 50 i stadstrafik och ser ett rödljus framför mig... jag brukar bara släppa av på gasen, men inte minska farten speciellt mycket, bromsar gör jag kanske lite tidigare så att jag "glider" fram de sista tio-tjugio metrarna och om jag har tur är det bara att peta i tvåans eller treans växel och köra på när det blir grönt igen.
Men man blir ju galen på folk som motorbromsar direkt... jag menar, ecodriving kan ju inte få ske på bekostnad av trafikflödet! Häromdagen slår det om till rött ett typ 100-150 meter framför... bilen framför saktar in till runt 40... men sedan "tappar" den liksom mer och mer fart (d.v.s. nissen sitter och motorbromsar). Kanske 50 meter innan korsningen krypkör vi... man blir ju sjukt irriterad!
Istället för att köra normalt, kanske bromsa lite tidigare med lite längre bromssträcka, så motorbromsar han ner hela sitt körfält 50 meter INNAN korsningen...
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"