Vad ska man göra

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Sana

Vad ska man göra

Inläggav Sana » 05 jul 2011 21:38

Jag har en fråga vad ska man göra på uppkörningen när man ska köra på pofotren och vill öka hastigheten men plostligt det går inte ....en bil framför kör sakta och på motorvägen på den högra körtfeltet kommer en stor lastbil som kan inte flyta till det vänstra körtfeltet. Då hamnar man i klem. Ska man öka hasigheten och köra om den bilen som kör sakta och snabt hamna i den vänstra körtfeltet eller man ska köra med lämpligt hastighet och vänta att lastbilen. går först och sen snabt kör in på motorvägen, tänk att en orenförenförare hamnar i en besverligt stuation ??? :o

Användarvisningsbild
Villy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 maj 2011 09:11

Re: Vad ska man göra

Inläggav Villy » 07 jul 2011 09:14

Hej! Om jag var du skulle jag vänta in tills lastbilen kör förbi och sedan själv byta fil. Visst, det beror lite på hur långt avstånd det är till lastbilen och hur pass långsamt framförvarande bil kör, men generellt skulle jag som uppkörningsledare inte vilja att min elev kör om när en lastbil nalkas i hög fart. Uppkörningsledaren borde ju också förstå att det inte är ditt fel - om bilen i vänsterfilen kör så pass långsamt borde ju han/hon rimligtvis hålla sig till högerfilen.

Vänsterfilsmarodörer är tyvärr ett otyg - men i ditt fall skulle jag vänta in lastbilen, annars kan det framstå att du kör för aggressivt.

Användarvisningsbild
Sana

Re: Vad ska man göra

Inläggav Sana » 07 jul 2011 10:55

Hej!
Stort tack för svaret. Jag känner mig mycket lugnare nu. :)


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"