Hejsan
Har en liten fråga ang övningskörning privat. Hur länge (hur många år el hur många ggr kan man förnya) kan man få tillstånd beviljat att få övningsköra tillsammans med annan än handledare på körskola ? Får man ha passagerare i bilen de gånger man övningskör el är det enbart "den privata handledaren/föräldern" som får följa med ?
Tack på förhand /// En som vill känna till reglerna (dottern kommer snart att påbörja sin körkortsutbildn)
övningsköra med passagerare
Re: övningsköra med passagerare
Handledarutbildningen är giltig i fem år, och tror att körkortstillståndet också är giltigt lika länge, alltså fem år. Så i teorin kan man övningsköra fem år. Och man får övningsköra med passagerare, förutsatt att detta inte påverkar trafiksäkerheten. Inte stött på det här i praktiken, men jag skulle tippa på att det betyder att den som är handledare måste sitta fram och att man kanske inte ska ta med sig tre skrikande småbarn som kan avleda förarens uppmärksamhet, något i den stilen
Hej igen
Måste man inte (vid fortsatt körande) visa att man är inskriven på en körskola, att man utöver körningen samtidigt pluggar på den teoretiska delen ?
Hälsn. jag
Måste man inte (vid fortsatt körande) visa att man är inskriven på en körskola, att man utöver körningen samtidigt pluggar på den teoretiska delen ?
Hälsn. jag
Du övningskör ju privat, så då behöver du inte vara inskriven på en trafikskola! Det innebär,att du kan både övningsköra och läsa teorin privat om du vill. Vilket givetvis inte hindrar,att du skriver in dig på en skola,för att läsa teorin där. Men något krav är det alltså inte!.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"