Omkörning och krypkörning,

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Ignoreranamnet

Omkörning och krypkörning,

Inläggav Ignoreranamnet » 02 aug 2011 01:04

Jag har några frågor om hur man ska göra i vissa situationer på uppkörningen,

Situation 1:
Om man kör på en motorväg och man kör på femman, och framför en så kör en bil med släp vagn eller husvagn, och jag tänker köra om den, hur ska jag göra, ska jag växla ned till fyran eller trean för att accelera snabbare eller ska jag ha kvar femman?

Situation 2: Jag undrar det dära med krypkörning, när det är man ska krypköra, till exempel om man kör om en buss som har stannat åt sidan, ska man krypköra för sikten är dålig och ngn kan komma framför bussen eller räcker det att man kör med tvåan? och samma sak om man kommer till en korsning med höger regel och dålig sikt, ska man krypköra eller räcker det med tvåan ? eller när är det man ska krypköra.

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Omkörning och krypkörning,

Inläggav Bromsaren » 02 aug 2011 09:50

I det första fallet har du ju redan en avsevärt högra hastighet än den du skall köra om. Du ser husvagnsekipaget i god tid,kollar om du kan byta fält,byt fält och kör om helt enkelt. En sk flygande omkörning!. Finns ingen anledning byta växel alltså. Om du däremot hamnar BAKOM och inte kan byta körfält på grund av annan trafik,så kanske det kan vara idé att växla ner och göra en sk accelererande omkörning! Men det är inte alldeles nödvändigt,eftersom du inte har mötande trafik att tänka på eller att bakomvarande inte närmar sig snabbt!.

I det andra fallet har växelvalet bl a med valet av hastighet att göra. Situationerna är ofta olika från fall till fall. I botten ligger alltså hur sakta du anser,att du behöver köra!. I bland är sikten så dålig.att du inte kan köra så fort som du gör
t ex på tvåan Då hinner du inte med att se ordentligt,innan du har hunnit in i korsningen!. Förekommer ofta i bl a villaområden med häckar,buskar mm. Då kanske du måste bromsa mer och då måste du kanske krypköra försiktigt eftersom farten sjunkit!. Tanken är ju också,att du skall slippa att alltid stanna om det inte behövs!. Sådant tittar dom bl a.på vid provet
I exemplet med bussen behöver du knappast krypköra. Allt beror dock på situationen!. Men det är riktigt,att du inte får köra fortare,än att du kan stanna om någon springer ut framför bussen!. Ibland kan det räcka med att sänka farten och ta bromsberedskap!. Och/eller eventuellt också växla ner. Hoppas du blir något klokare av detta! Lycka till!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"