Frågor som kommer på teoriprovet

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Tess

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav Tess » 10 jun 2012 04:56

Tänkte på "3 sekunder på en 90-väg"

Man borde väl kunna förenkla uträkningen genom att räkna ut "reaktionssträckan"? Och i vanliga fall använder man en sekund som reaktionstiden.
Ex:
Gångrar hastigheten (tar bort nollan) med 3:
3 * 9 = 27.

27 * 3 sek = 81 meter.

Användarvisningsbild
ffzse

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav ffzse » 07 sep 2012 16:14

På den med äldre förare är svaret korsningsolyckor, fick rätt på den :)


Användarvisningsbild
jane

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav jane » 19 sep 2012 15:31

Kanske på grund av syne, tröthet eller annan prestation.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav Gäst » 22 sep 2012 13:07

Äldre förare har ofta problem med komplicerade situationer då det gäller att ta in flera saker,bl a på grund av närminnet!. Det kan yttra sig på så sätt,att de observerar ett fordon från höger som ligger ganska nära ,tittar på ett annat som ligger längre bort från vänster och kör då plötsligt ut framför det fordon som de först väntade på!. Föraren hade helt enkelt "glömt" fordonet från höger!.
Jag har ett exempel: Jag körde som 4-5:e bil på en huvudled genom stan. Det var 50. Från motsatta hållet kom en bil som skulle svänga in till vänster,alltså skulle den bilen släppa fram oss. Han släpper fram tre bilar men kör in i sidan på den bil som är framför mig!. Ur stigen en man säkert över 75 år!. Jag frågade lite försynt,varför han inte släppte förbi hela kön! Hans svar var "jag vet inte vad som hände"!. Ingen blev skadad som tur var. Detta var ett exempel.

Användarvisningsbild
Begol

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav Begol » 25 okt 2012 09:49

Klarade teoriprovet idag, måste säga att de flesta frågorna var lika de som kom på körkort.se, så det gick bra...

Dock fattar jag inte, varför i hela %¤%¤% måste jag kunna exakt hur tunga släp jag får dra och hur många trafikolyckor som sker varje år? Jag menar, ska jag köra med ett släp kommer jag kolla upp det, men 99% av alla bilförare kör utan släp...

Och vad spelar det för roll om jag vet hur många trafikolyckor som sker i Sverige? Jag blir ju inte en bättre bilförare för det, det är ju helt ¤%(¤&&¤& onödig kunskap!

Ja, av mitt inlägg förstår ni säkert vad för typ aav frågor jag svarade fel på :)

Användarvisningsbild
nadja

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav nadja » 30 nov 2012 14:37

hej!
en fråga jag fick på teoriprovet som jag hade fel på var:
olika färger på vägvisare, tex en grönvägvisare är vägen till motorväg/trafikled och en gul är vägen till enskild väg
osv...

inte lätt att tänka på.
Kom även många frågor om totalvikt och tjänstevik osv, även det är bra att plugga extra på!

lycka till! :P

Användarvisningsbild
Ruben Almeira

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav Ruben Almeira » 22 jan 2013 15:18

Ni kommer knappast tro det, men jag svarade fel på frågan om var bromsvätskan ska fyllas på... ganska så otroligt! Blev dock godkänd - var ingen fråga som direkt stack ut, minns att jag hade fel på en fråga om olycksstatistik (typ hur många olyckor är singeolyckor eller något sådant) också. Men allt som allt bara fem fel!

Användarvisningsbild
Anonym

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav Anonym » 07 feb 2013 14:21

Jag ska ha teoriprovet imorn o jag undrar vilka frågor som kmr komma så jag vet va jag kan plugga extra till

Användarvisningsbild
ironmaidenrules2000@hotmail.com

Re: Frågor som kommer på teoriprovet

Inläggav ironmaidenrules2000@hotmail.com » 11 feb 2013 21:09

Dom frågor jag kommer ihåg från mitt teoriprov idag är bl a:

"Finns det några yttre kännetecken på en synskadad?"
A:Nej
B:Ja,dom har en vit käpp
C:Ja,dom har en röd käpp

Svar:Vit käpp

"Kan du allig lita på skyddsanordningarna som finns i nya bilar,tex döda vinkeln-varnaren,backvarnaren,backsensorn osv?"

Svar: Nej

"Hur många av dom alkoholpåverkade förarna är män?"

Svar: Ca 75 %

Sen kan jag inte formulera resten av frågorna eftersom dom hade bilder man måste se för att förstå. Men det var nån fråga om utryckningsfordon får kräva fri väg utan ljud o ljussignal eller om det räckte med en av dom osv,kommer inte ihåg riktigt. Sen var det en fråga med en bild på en polisbil framför där en av dom sträckte ut en spade med texten Polis,vad man skulle göra då,sen var det nån fråga med en korsning och vad man skulle placera sig vid högersväng,men i högerkörfält var det ett spärrområde så det måste ju bli till vänster om spärrområdet där.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"