övningskörning skylt

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Carro

övningskörning skylt

Inläggav Carro » 07 feb 2010 22:51

Har en fråga som någon kanske kan svara på, måste man ha en övningskörning skylt när man övningskör.

Vad händer om polisen stannar om man inte har någon skylt vid övningskörning, får man böter?

Någon som vet?

Tacksam för svar, Carro!

Användarvisningsbild
Kickan

Re: övningskörning skylt

Inläggav Kickan » 09 feb 2010 15:53

Hej Carro!

Det är lag på att ha övningskörning skylt när man övningskör.

Man kan nog med all säkerhet räkna med böter om övningskörning skylt saknas om polisen stannar fordonet. Hur mycket man kan få i böter vet jag inte, kanske någon annan här kan svara på den frågan?

Vid privat övningskörning ska en grön övningskörning skylt användas medans trafikskolr använder en röd skylt, hoppas jag inte blandar ihop något nu :-)

Lycka till från, Kickan!

Användarvisningsbild
AnnaM
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2010 10:08

Re: övningskörning skylt

Inläggav AnnaM » 16 feb 2010 19:14

Carro, kolla in sidan om där framgår det vilka skyltar som gäller vid övningskörning!

Användarvisningsbild
Drake

Re: övningskörning skylt

Inläggav Drake » 17 feb 2010 12:09

Jag har aldrig kört med vare sig papper eller övningskörningsskylt och det har gått bra..tills nu inga böter.
Drake

Användarvisningsbild
Pöuto

Re: övningskörning skylt

Inläggav Pöuto » 01 mar 2010 18:52

Utan tvekan har både du och din "lärare" haft tur!. Förmodligen kan det bli tal om olovlig körning och då ligger troligen den som har ansvaret dvs handledaren illa till!. Dessutom är det riskabelt att inte upplysa andra trafikanter om,att det sitter en körkortslös nybörjarere bakom ratten!. Och OM det händer något kan det förmodligen bli mycket kostsamt!.
Så mitt råd är: chansa inte!

Användarvisningsbild
madde

Re: övningskörning skylt

Inläggav madde » 02 apr 2010 03:46

Man får böta 500 kr om man inte har skylten uppe Gäller även om den "ramlat loss"


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"