Då var det avklarat!
Postat: 22 sep 2011 12:57
Klarade teoiprovet med 57 / 65 men man får helt enkelt vara nöjd. Dock vill jag tipsa er lite om visa saker här.
1. Om du ska klara teoriprovet, för A så plugga på alla tre delar. Dvs, MC, bil, vägmärken. För bil är det bara bil delen och vägmärken.
2. Se till att du får 64/65 eller 65/65 på 10-15 prov i rad. Du kan också göra små prov där du får 19/20 eller 20/20 hela tiden. Om du klarar av att göra såhär med alla prov som finns så är det ett gott tecken på att du ligger över G, dvs 55 poäng eller mer när du ska göra det riktiga provet.
3. Det som är viktigt är att du antecknar under den tiden du gör proven på korkort.se. Alla frågor som du möter på och som du är det minsta skeptisk över antecknar du och markerar. Därefter går du igenom provet, kollar på den lilla taggen för det rätta svaren och tänker igenom det, föreställer dig situationen osv. Det viktiga här är att du kan föreställa själva situation, du kan t ex stänga ögonen och försöka se det framför dig. På så sätt kommer du kunna komma ihåg dessa fel samt förstå innebörden av de.
4. Du fortsätter göra alla möjliga prov och antecknar samtidigt, och medans du gör proven så fråga dig själv vid varje fråga samt analysera, "Är det verkligen såhär? Varför då?". Sådana frågor och liknande får man ställa sig själv för att verkligen kunna förstå. Sedan har man anteckningarna som man ska plugga på hela tiden och försöka förstå sig på dessa samt böckerna vid sidan om.
Efter ett tag så märker man en vis mönster som bildas över anteckningarna, t ex att de flesta fel man har ligger under "Traffikregler" det betyder då att man ska försöka plugga mer på just denna delen.
5. Sista, DJUPINLÄRNING! tänk på det!. Om man verkligen tänker ge ut sig i traffiken så ge fan i att lära er frågor utantill bara för att klara av provet!. Man måste verkligen lära sig det på rätt sätt! så att det sitter i ryggmärgen!. Man får helt enkelt bita i och vara mogen nog för att kunna överleva där ute!. Även om jag bara fick 57 så känner jag verkligen att jag har full koll där ute med skyltar regler, defensiv körning osv osv. Jag tänker heller inte lägga undan böckerna även om jag är färdig, utan kombinera min körning med läsningen tills jag får ett mycket bra grep om olika traffik situationer mm.
Jag har tagit teorin på stort allvar, speciellt för MC för att man är helt enkelt osynlig där ute och man får klara sig helt själv utan någon som helst tillit för andra!. Därför vill jag att folk ska kunna förstå det här med "genvägar" där finns inget sånt! det gäller liv och död, det gäller att man har full kontroll! annars smäller det innan man ens hinner blinka.
Så folk, djupinlärning!! sök upp ordet på google. Detta prov är inte som visa andra prov som vi skriver i grundskolorna, de finns av en anledning och kuggar man så får man skylla sig själv!. Man får göra det en gång, två gånger, tre eller så många gånger det tar tills man har självförtroendet att ge sig ut på vägarna. Det är inte antalet, utan kunskapen som måste vara där vid alla stunder!. Även om folk säger att ni är dåliga för att ni har kuggat en gång eller två, så det är inte själva poängen, utan det är att ni själva känner att ni kan det här. Det är ingen tävling, tänk på konsekvenserna.
Jag försöker inte vara någon lärare, utan jag försöker komma med bra tips som får folk att fuska mindre, och se djupinlärningen från ett annat perspektiv. Jag ska snart ge mig ut i traffiken med en dödsmaskin och jag vill fan inte att folk kör in i mig vid varje korsning för att de inte vet vad avståndsbedömning innebär och att jag kör på en 1400 hästars maskin och inte en moped klass två.
full fart! good luck!
1. Om du ska klara teoriprovet, för A så plugga på alla tre delar. Dvs, MC, bil, vägmärken. För bil är det bara bil delen och vägmärken.
2. Se till att du får 64/65 eller 65/65 på 10-15 prov i rad. Du kan också göra små prov där du får 19/20 eller 20/20 hela tiden. Om du klarar av att göra såhär med alla prov som finns så är det ett gott tecken på att du ligger över G, dvs 55 poäng eller mer när du ska göra det riktiga provet.
3. Det som är viktigt är att du antecknar under den tiden du gör proven på korkort.se. Alla frågor som du möter på och som du är det minsta skeptisk över antecknar du och markerar. Därefter går du igenom provet, kollar på den lilla taggen för det rätta svaren och tänker igenom det, föreställer dig situationen osv. Det viktiga här är att du kan föreställa själva situation, du kan t ex stänga ögonen och försöka se det framför dig. På så sätt kommer du kunna komma ihåg dessa fel samt förstå innebörden av de.
4. Du fortsätter göra alla möjliga prov och antecknar samtidigt, och medans du gör proven så fråga dig själv vid varje fråga samt analysera, "Är det verkligen såhär? Varför då?". Sådana frågor och liknande får man ställa sig själv för att verkligen kunna förstå. Sedan har man anteckningarna som man ska plugga på hela tiden och försöka förstå sig på dessa samt böckerna vid sidan om.
Efter ett tag så märker man en vis mönster som bildas över anteckningarna, t ex att de flesta fel man har ligger under "Traffikregler" det betyder då att man ska försöka plugga mer på just denna delen.
5. Sista, DJUPINLÄRNING! tänk på det!. Om man verkligen tänker ge ut sig i traffiken så ge fan i att lära er frågor utantill bara för att klara av provet!. Man måste verkligen lära sig det på rätt sätt! så att det sitter i ryggmärgen!. Man får helt enkelt bita i och vara mogen nog för att kunna överleva där ute!. Även om jag bara fick 57 så känner jag verkligen att jag har full koll där ute med skyltar regler, defensiv körning osv osv. Jag tänker heller inte lägga undan böckerna även om jag är färdig, utan kombinera min körning med läsningen tills jag får ett mycket bra grep om olika traffik situationer mm.
Jag har tagit teorin på stort allvar, speciellt för MC för att man är helt enkelt osynlig där ute och man får klara sig helt själv utan någon som helst tillit för andra!. Därför vill jag att folk ska kunna förstå det här med "genvägar" där finns inget sånt! det gäller liv och död, det gäller att man har full kontroll! annars smäller det innan man ens hinner blinka.
Så folk, djupinlärning!! sök upp ordet på google. Detta prov är inte som visa andra prov som vi skriver i grundskolorna, de finns av en anledning och kuggar man så får man skylla sig själv!. Man får göra det en gång, två gånger, tre eller så många gånger det tar tills man har självförtroendet att ge sig ut på vägarna. Det är inte antalet, utan kunskapen som måste vara där vid alla stunder!. Även om folk säger att ni är dåliga för att ni har kuggat en gång eller två, så det är inte själva poängen, utan det är att ni själva känner att ni kan det här. Det är ingen tävling, tänk på konsekvenserna.
Jag försöker inte vara någon lärare, utan jag försöker komma med bra tips som får folk att fuska mindre, och se djupinlärningen från ett annat perspektiv. Jag ska snart ge mig ut i traffiken med en dödsmaskin och jag vill fan inte att folk kör in i mig vid varje korsning för att de inte vet vad avståndsbedömning innebär och att jag kör på en 1400 hästars maskin och inte en moped klass två.
full fart! good luck!