Hej!
Idag, hade jag uppkörning i Stockholmsområdet. Var något sen till uppkörningen med min trafiklärare. Först blev det en liten genomgång av själva testet och sedan bad han mig att genomföra en minisäkerhetskontroll. Kolla så att fotbroms och parkeringsbroms fungerade. Said and done. Inga problem.
Sen var det dags att backa ut och därefter bege sig. Direkt när jag backat lägger jag i 1an och får ett motorstopp (minimiss 1). Skrattar lite för mig själv och tänker att det var tur att den kom nu. Lite mer grundgas och iväg. Kontrollanten ber mig att slappna av och jag säger själv att det är tur att jag har med mig dykartuberna för lite extra syrgas. Sen brummar jag iväg och för köranvisningar mot sjukhuset. På vägen ska jag svänga vänster i en stor rondell (det är rätt stor skillnad på stora och små). Tycker att jag har bra sikt, väglaget är bra, och jag kör på 3ans växel (miss två,) men okej i hastighet samt placering.
Vi småpratar lite hela tiden då jag själv tycker att det känns mest naturligt.
Vidare följer jag bara vägen och kör typ 45 (på 50 väg). Helt plötsligt går en man ut på ett övergångsställe och jag hinner precis bromsa (utan att det verkar vara för hårt). Känner själv att det kunnat gå åt helvete där men fortsätter. Kontrollanten ger mig nya instruktioner vid sjukhuset och jag ska köra rakt fram i en 4vägs-korsning (med trafiksignaler). Jag är på väg mot vänster (linjerna har dock inte kommit upp, och det kanske rör sig om 1/4 av bilen i bredd) men inser att jag ska ha mittenfilen och rättar till bilen utan att blinka (miss tre). Trafiksignalerna är gröna men slår om precis till orange när jag är vid strecket. Kaaan hinna tvärbromsa men trafiksituationen som sådan (med bakomvarande bil som är på samt något halt väglag vid korsningen) gör att jag fortsätter (kontrollanten noterar ingenting).
Därefter vända på lämplig plats för att sen dra ut på motorväg. Det går bra, anpassar hastighet och avstånd. Avslutar med att köra in på ett område där det är 30 km/h i hastighet. Lämnar området och kör över en obevakad järnvägsövergång och kollar noga åt båda håll så det inte kommer ett tåg. Efter den in på en parkering och kontrollanten ber mig stanna. Ger mig anvisningar om att backa in mellan två bilar. Inga problem. Därefter tillbaka och mot Trafikverket. Över järnvägsövergången (kollar igen - galet viktigt) och kör sedan den korta sträckan som återstår.
Summa summarum.
* Motorstoppet är egentligen ingen miss.
* För hög växel i rondellen anmärkte han lite på, men eftersom hastigheten var bra och att jag hade god uppsikt och placering var det ändå okej. (Här skulle jag kört på 2ans växel ofc). Har också läst nån som kört på 1an. Det ska man ju i regel aldrig göra då den enbart är till för att komma igång. Dessutom blir det inte så miljövänligt.
* Den kombinerade filbytes och trafikljusgrejen som hände på samma ställe får sig en liten kommentar om att jag hade kunnat ha något mer förutseende eftersom det var fler bilar framför mig och att det kan slå om, men att jag ändå haft bra tempo och gjorde rätt som ändå körde med tanke på att bakomvarande bil låg så nära. Däremot nämner han ingenting om att jag var på väg mot fel fil.
*Överlag tycker han att jag haft ett bra och behagligt trafiktempo (och det här tror jag också är skitviktigt), samt haft bra uppsikt i speglarna. Trots dessa småmissar godkänner han mig.
Jag vill också därmed säga att man verkligen inte behöver göra en 100 % uppkörning. Det gör jävligt få. Men som många påpekat tidigare.
Visa nyfikenhet för omgivningen och trafiken! Titta i speglarna efter varje korsning och backspegeln regelbundet. Tro inte att du kommer bli megakuggad pga en mindre sak. Och, försök komma in i ett bra trafiktempo. Följ rytmen och tänk på avstånden.
Uppkörning med småmissar
Re: Uppkörning med småmissar
Hej och tack så jättemycket för tipsen! Kul att du klarade det och att du tog dig tid för att dela med dig, kan nog hjälpa många andra, inklusive mig - ska själv förhoppningsvis köra upp någon gång i januari-februari... viktigt att tänka på att allt inte är över när man gör någon småmiss
Re: Uppkörning med småmissar
Håller helt med! Jag fick motorstopp i en rondell, körde på fel växel, körde för fort och körde fel väg men klarade det ändå! Det handlar ganska mycket om inspektörens personliga bedömning. Vissa inspektörer tycker vissa saker är viktigare än andra, det är en hel del tur faktiskt...
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"