Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Ricin E
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 apr 2015 21:01

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Ricin E » 26 apr 2015 00:42

nylagd asfalt är typ som is. Det kan med andra ord ge "vattenplaning" beroende på vad det tredje alternativet var.

Du måste markera vart djuret, som du har kört på sprang iväg mot. Detta gäller dock inte alla djur!

Du skriver att du har dygnat när du har pluggat, och det är absolut inte bra alls. Det är omöjligt att informationen fastnar i huvudet då!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 04 maj 2015 14:45

1. The button to be pressed when there is mist forming on the rear mirror in the car. I got it wrong.
2. There is an oncoming vehicle and the center line on my side is the longer one (9 Meter long with 3 meter spacing in between) and to the opposite vehicle has a center line which can be crossed over. What was the bigger risk? a) A built up area approaching. b) I cannot cross the center line just now. I answered a but it was wrong.
3. Which of the following can go at 90KPH on a clearway. The options had everything except a Car and bus.(Heavy truck with trailer, Light truck, Truck with trailer, Towing a car, Car with a Trailer ). Answer is Light truck
4. Effect of high towbar noseweight on a front wheel driven car? Answer. Instability in steering.
5. A school bus running in front of you just begins to flash the lights. What does that mean. Answer. It will stop in about 100m.
6. What happens to the braking distance while driving at around 0 celsius on a road having snow when compared to dry road. a) it remains the same. b) twice as long c) more than twice. I answered b but it was wrong.
7. Can a military policeman stop traffic? Answer. Yes he can stop all vehicular traffic.
8. There was a kid cycling out from a the right side of a junction. what was the biggest risk? a. He can fall down from the cycle. b. There can be one more kid behind him coming from the right. B was the right choice.
9. There was a street and the entrance to street had this NO STOPPING sign without any additional information plate. In the street a passenger was getting into a car. Question was if the action was correct? Answer. No, it is a no stopping zone.
10. Speed while towing a car? 30 KPH
11. Should a load extending less than 1m at the front be marked? a) No b) Yes, to be clearly visible to others.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 05 maj 2015 06:31

Herregud, jag har Teori prov om 1 timma. :o

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 05 maj 2015 06:32

Sommardäck den 15 april till den 1 december. 1,5mm
Krav på vinterdäck 1 december - 31 mars 3mm
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april
För sommardäck är kravet på mönsterdjup 1,6 mm.

Ratfylleri gräns: 0,2 promille i blodet.
Grovt : 1,0 promille i blodet


I bilens tjänstevikt ingår bilen och föraren.
Maxlast - Den maximala vikt på lasten som går lastas i bilen.
Totalvikt - Tjänstevikt + Maxlast

Bruttovikt - Bilens last vid tillfället

Tjänstevikten, Maxlasten och Totalvikten ÄNDRAS INTE. Det är bara bruttovikten som gör.

1. Hur lång måste ett barn vara MINST som får sitta i framsätet? Svar:140cm

Lite fler anteckningar att tillägga för er som behöver =)

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 05 maj 2015 09:00

Tjena, är tillbaka nu. Klarade teorin ;) :lol:

Användarvisningsbild
Zara J
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 apr 2015 19:33

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Zara J » 06 maj 2015 11:31

vilka tips har du angående bruttovikt och lastvikt? har så svårt med detta!! :D

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 06 maj 2015 22:45

hej =)
Det är inte så svårt.
Det är 4 saker du bör komma ihåg.
1.Tjänstevikt - Bilens vikt och föraren. (inte passagerare eller annan last, ENDAST bil med orginala tillbehör och förares vikt är inräknat).

2. Maxlast - Hur mycket man högst får lasta fordonet med. (inte hur mycket bilen är lastad med.) T.ex: om bilens maxlast är 750, men den är endast lastad med 400kg så får du lasta bilen med 350 kg till eftersom maxlasten är 750kg.

3. Totalvikt. Tjänstevikt + Maxlast är bilens totalvikt.

4. Bruttovikt - Är bilens tillfälliga vikt. (vad bilen väger just nu)
Mer om Bruttovikt: den vikt ett fordon har vid tillfället, bruttovikten kan variera beroende på t.ex: hur mycket man har lastat bilen med och hur många passagerare som sitter i bilen.

obs: Tjänstevikten, Maxlasten och Totalvikten ÄNDRAS INTE, det är fasta siffror.
Det är bara bruttovikten som varierar.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 10 maj 2015 13:48

Tjena, gjorde mitt teoriprov för två veckor sen och fick 42 rätt ...
Blev så grymt arg för på vissa bilder man fick kunde man inte ens se va de var,
Tex fick en bild där de stog vad ska du göra när du kommer fram till denna vägskylt... Satt nog med den bildernas i 10 min kändes det som, för man såg verkligen inte skylten .. Någon mer som varit med om detta ??

Iallafall
Fick en fråga där ja mötte en cyklist, som skulle svänga vänster, (alltså korsa min väghalva) dom fråga vem av oss som skulle lämna företräde.
Jag klicka på att cyklisten skulle cykla före mig.
Men när ja kom hem och googla de så gällde även högerregeln för cyklisten ? Är detta rätt ? För har nämligen läst i boken tror ja att vi alltid ska lämna cyklister företrädd :o tacksam för svar eftersom jag har teoriprov imorgon igen :)

nERVÖS !!!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 10 maj 2015 16:35

Var i trafiken sker mötet med cyklisten i situationen du beskriver?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 10 maj 2015 16:54

Eftersom cyklisten svänger vänster och därmed skär din kurs,så skall han släppa fram dig!. Precis på samma sätt som om det varit en mötande bil! Cyklisten är ett fordon!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"