Dyrare trafikskolor i större städer

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Kalmarbo

Dyrare trafikskolor i större städer

Inläggav Kalmarbo » 12 feb 2010 14:02

Priset för utbildningen varierar mellan både körskolor och städer. Och det är dyrare i större städer än i små.
Kalmarbo

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Dyrare trafikskolor i större städer

Inläggav Jocke » 17 mar 2010 09:01

Ja,det har alltid varit så. Som regel är det dyrare i storstäderna,men risken är,att man där kan råka ut för "billiga" skolor i flera avseenden!. När man på 90-talet undersökte kostnader för körkort så tog man ALLTID Stockholm som exempel!. Då angavs att ett kort kostade 15.000:-. Punkt slut!. MEN att "samma" kort taget på en liten ort skulle kostat c:a 8-9000:- angavs aldrig!. Det var inte intressant,aftersom man ville visa hur "dyrt" det var att ta körkort. Kan nämna,att jag skrev till SVT och frågade,varför man inte tog med alternativ från småstäder,men jag minns inte riktigt vad dom svarade.

Användarvisningsbild
Pappa

Re: Dyrare trafikskolor i större städer

Inläggav Pappa » 18 mar 2010 12:18

Dags för yngste sonen att ta körkort. Nu börjar det igen med övningskörning och att vara livrädd varje biltur. Men med tredje barnet har man väl blivit lite van iallafall. Frågan är om han ska köra upp som privatist eller om man ska anmäla honom till körkortsutbildning via en trafikskola. Det känns enklare och tryggare att låta en trafikskola ta hela biten, men sååå dyrt det blir. Det känns inte rimligt att betala dessa enorma summor för ett körkort. Jag har läst att snittpriset på ett körkort är ca 15 000 kr i Sverige. Men det skiljer en hel del från stad till stad hur mycket lektionerna kostar.

Pappa

Användarvisningsbild
Nicke

Re: Dyrare trafikskolor i större städer

Inläggav Nicke » 18 mar 2010 14:10

Jag förstår att det kan kännas obehagligt. Själv skulle jag aldrig sätta mig bredvid en nybörjare utan möjligheter att bromsa. Oavsett vem som gör fel,så vill man ju kunna stanna bilen!.
Det har ALLTID ansetts dyrt att ta körkort!. Men man anger aldrig i förhållande till vad!.r t ex en vecka i Alperna för 7.000 billigt eller dyrt?. Det är ett "halvt" körkort. ! Men eftersom man tycker det är roligt med skidor,så tycker man kanske,att det inte är så dyrt!. Allting är ju relativt..
När man anger t ex snittpris så tar man ofta Stockholm som exempel. För några år sedan angavs i TV 15.000 som ett normalpris i Sthlm. Samma körkort skulle kostat c:a 9 000 i vår lilla stad!. Men detta nämndes aldrig i programmet!.Jag skrev till TV om detta,och fick något flummigt tlll svar!.
Ett sätt att hålla kostnaderna nere är att kombinera privatkörning med en bra och seriös trafikskola. Man lär in på skolan vad och hur man skall öva och sedan kan man träna detta hemma!. Sedan återkommer man till skolan,och kollar att det funkar,och så lär man in nästa moment!. Med en kunnig och seriös handledare kan det gå väldigt bra. Det är viktigt,att man inte lär in fel från början,eftersom detta kan vara svårt att rätta till. Detta var några tips. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Pappa

Re: Dyrare trafikskolor i större städer

Inläggav Pappa » 18 mar 2010 16:12

Hej Nicke!

Jag tackar för dina bra tips!

MVH, Pappa Lars


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"