Körskola suger ut pengar!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Annica Lind

Körskola suger ut pengar!

Inläggav Annica Lind » 19 feb 2010 19:49

Så... Jag håller på att ta körkort, kör på en körskola och en del privat och tänkte vädra mina tankar lite. Jag har nu kört ungefär 16 körlektioner, tyvärr är min lärare en arrogant gubbjävel som uppenbarligen försöker mjölka mig på pengar och drar ut på lektionerna så det står härliga till (sätter sig och upprepar grejer när varje lektion har börjat så man aldrig kommer till skott med körningen t.ex.). Hans taktik tycks vara att babbla på om sitt skitsnack för att göra en osäker och sedan se till att man misslyckas på ett moment så man får göra om det nästa gång (det blir ju mer pengar åt svinen på trafikskolan).

Kan ta ett exempel, för ett tag sedan skulle jag parkera mellan två bilar. Gubben nämner självklart "reglerna" att man lägger om fullt rattutslag när axeln är i höjd med parkeringsrutans linje etc. etc. Jag hamnar snett i rutan eftersom jag känner mig tvungen att gå efter hans "regler" och följer hans väldigt diffusa instruktioner, istället för mitt sunda förnuft. Detta är saker som jag vet att jag klarar i vanliga fall eftersom jag gjort det utan problem annars, då utan farbror inspektör som tycker till angående mitt sätt att sköta det på.

Nu till mitt problem; jag har 9 lektioner kvar men ganska många moment kvar. Efter dessa körlektioner har jag kört 25 st, men enligt gubben skulle jag behöva ungefär 40 st. Detta låter i mina öron groteskt och är inget som varken min plånbok eller kalender uppskattar. Hur ska jag utnyttja de lektioner jag har kvar, är det några speciella moment som är viktigare än andra som jag borde "kräva" att få köra, eller skall jag följa gubbens plan de resterande lektionerna? Det där med uppkörningen är ju också ett dilemma, men som jag fattat det kan man köra upp via trafikskolan först när trafikskolan samtycker. Någon får gärna förklara hur det funkar.

Vad tror ni, ligger det någonting i det jag säger eller överskattar jag bara mig själv och min förmåga? :unsure:
För detta känns verkligen fel, och jag har hört massor av liknande historier. Det verkar ju inte vara någon hemlighet precis att de flesta trafikskolor mest är ute efter att suga ut ens pengar.

Användarvisningsbild
Pluto

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Pluto » 02 mar 2010 11:25

Personkemin fungerar uppenbarligen inte mellan er. Dessutom verkar det,som att du vet bäst,hur det skall gå till!. Detta "fenomen" är inte ovanligt numera!. Eleven tror sig veta bäst.
Du uppfattar honom som arrogant? Du tror inte att det är din attityd som är felaktig?. Det är DIN uppfattning och hans version kommer inte fram. Det finns en del lärare som kanske inte är så intresserade av sitt jobb. Liksom inom de flesta yrken.Ryktet att "alla" skolor bara plockar eleverna på pengar har alltid har alltid florerat. Ofta ett svepskäl när man har svårt att lära sig!. Då skyller man på skolan eftersom man själv är "felfri"!
Du säger att du har 9 lektioner kvar. Hur vet du att det är just detta antal som behövs,för att du skall få en tillräcklig UTBILDNING?. Har du köpt någon form av paket,där ett visst antal lektioner ingår?
Du är inte alls tvingad att köra upp genom trafikskolan!. Eftersom du tydligen anser att du kör tillräckligt bra,så kan du anmäla dig till ett privat körprov!. Du ringer bara till verket och bokar tid,då får du också låna en bil med dubbelkommando och speglar!. En del gör så,men tyvärr brukar det inte alltid gå så bra!.
Slutligen,att annat sätt är ju att byta lärare eller skola!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Krille

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Krille » 06 apr 2010 11:10

Kände att jag var var tvungen att skriva. Har själv haft körkort i snart 20 år men haft nöjet att övningsköra med en del privatister. Det du beskriver har hänt mig ett par gånger. Fast från min synvinkel handlar det om att eleven inte litar på mig som lärare utan förutsätter att sitt sunda förnuft är mer tillförlitligt än min erfarenhet. I ett av fallen var det en tjej som skulle göra en vändning på en parkeringsplan och istället för att lägga om ratten till vänster som jag sa vred hon till höger och började backa. Det resulterade i att hon backade in i en släpkärra som hon inte sett.

Efter 10 tusentals mil på väg och otaliga timmars stadskörning har garanterat körskolläraren mer erfarenhet än du och kan därför avgöra vad som är rätt och fel i trafiken. Det handlar inte bara om att inte orsaka en olycka utan även hur man läser av en trafiksituation. Det kommer av erfarenhet och inte genom sund förnuft. Tro mig! Den dagen du själv har haft körkort i 20 år kommer du inse hur dåligt många kör och hur mycket man förlitar sig på erfarenhet och varselbildning.

Som körskolelärare har man inget val om man får en elev som inte litar på en som lärare. Jag som privatlärare hade sagt år dig att gå ut bilen och inte komma tillbaka förrän du respekterade mina kunskaper och var öppen för mina instruktioner.

Användarvisningsbild
Julia

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Julia » 21 mar 2012 14:06

Jajamen!

Jaghade betalt 33000 SEK kör f.o.m.2008 dec.INGEN KÖRKORT trots 76 timmar. Ville anmälla MEN de bara skrattar(!).
När jag slutade betala hade min handledare ringt till sina kompisar som arbetar på trafikskolan och sagtatt kugga mig.
visst inga bevis mendu borde se hennes ansikte när jag sagt åt henne att det verkar varamisstänksam att han verkar veta mina ALLA svaga punkter. Visserligen, med hennes KOMPISGÄNGET på trafikverket kommer jag att få körkort omjagkörsomagent massad, eller James Bond eller agent KGB? KÖR ALLDRIG MED TRRAFIKSKOLA, KÖR SVART! Vita trafikskolor är MAFFIA. Jag vägrade betala, och titta! Jag var kuggad REDAN två gånger. De har sina mjölkkorsor : invandrarkvinnor och svennekvinnor 35+ och vissa ungdomar.
Kör med min man i Köping och Västerås varjedag i 6 månader.har trafikverketpremieför kuggade "blattekvinnor".
Först vad min svennetrafikledare frågade mig varifrån jag kommer ochhur många år bor jag i Sverige.RASIST CHERTOV(satans´rasist!). Hallsta högskola Express gör reklam som snabbalärare. Hmmm...snabba? 4 år och ingenkörkortsnabbt?
MAFIA.Staten bryr sig inte. Medborjare är ju mjölkas... det är ju statliga Trafikverkat...Så... regeringen ansvarig förallt detta. har du inte betalt för storebror 40000SEK än? INGENKÖRKORTtilldig, FATTIGLAPP,det är deras sätt attarbeta.Varför för man ALDRIG FILMA SIN KÖRNING? DARFÖR ATT DU FÅR BEVIS ATTDE FEL DIN HANDLEDARE PRIKAR I PÅHITTADE! Vilken farg har viiregeringen? Aaa Blåååå.... Inga frågor. statliga arbetsförmedlingen bekostar ej körkort. Är A-kassa billigare? Nej de BEHÖVER arbetslösa, ty enes död är andras bröd, eller hur?

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Bromsaren » 21 mar 2012 22:04

Det var många ord och anklagelser!. Du anklagar än den ene än den andre. Har inte tanken slagit dig,att du har svårt att lära dig att köra?. Kanske rent av är olämplig som förare?. Har man bristande språkkunskaper,så gör det inte saken lättare. Att kunna köra bil är ingen självklarhet,vilket många tycks tro!. Att tala om maffia är rent ut sagt kvalificerat skitsnack!. Lite mer ödmjukhet från din sida kanske inte vore helt fel.
Det skulle vara mycket intressant att höra vad din lärare har för uppfattning. Förmodligen skiljer den sig en hel del från din!
Det är lätt att förstå att du blir irriterad av att inte klara dig. Det går kanske lättare,om du slutar leta fel hos alla andra,och istället fokuserar på din egen uppgift!. Lycka till!.


Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Gäst » 15 aug 2012 08:25

"Och vaddå rasist? För att han/hon frågade vart ifrån du kom? Seriöst, personen frågade vart du kom ifrån vart någonstans är det rasistiskt? Han/hon kanske bara var intresserad och försökte lära känna dig? Det är allmänt känt att det går lättare att köra med människor man "känner" och har lite kemi med. Oavsett om denna trafiklärare är rasist eller inte så uttrycker du dig också ganska nedvärderande; "svennetrafiklärare" -Precis som problemet ligger i att han/hon är svensk och det är därför du inte får ditt körkort.

Att inte kunna språket ordentligt är tyvärr en nackdel när det kommer till körkortet, inte för att trafikskolelärarna är rasister utan för att de som inte kan språket ordentligt kan ha svårt att följa instruktionerna de ger. Men i sådana fall är det ju bara att ta med en kompis eller dyl, som ev. förstår bättre".

Eftersom jag sysslat med detta under ett antal år,t o m 2006,vill jag gärna kommentera ovanstående "klipp". Jag delar dina åsikter i det du skriver. Att man frågar varifrån en elev kommer är inte så konstigt. Ofta är eleverna glada för att man intresserar sig för dem!. Dessutom var jag själv intresserad av att veta . Vid ett tillfälle kom en elev från Irak!. Då slumpade det sig så,att jag faktiskt varit i Bagdad några gånger och visste något om landet,vilket gjorde eleven mycket glad och intresserad!.
Dåliga språkkunskaper gör,att utbildningen drar ut på tiden. Man måste rita och förklara hela tiden. Vanligen kan man instruera under körningen,liksom ställa frågor om vad eleven ser och tänker göra!. Det går inte när han/hon inte förstår eller kan svara! Då är den aktuella situationen redan passerad!. Det är hänt,att jag sagt till att kolla åt vänster. Varvid eleven plötsligt svängt vänster!. Eller "hur skall du titta här?. Var är den största faran/risken"?. De förstår inte!. Det finns ett otal andra exempel!. Jag har också blivit kallad "rasist" av mannen eftersom jag avrått hans äldre fru att försöka ta körkort. De kom från ett östland och hon kunde knappt ett ord svenska!. Det var mannen som "bestämt" att hon skulle börja köra. Men jag såg på henne att hon inte ville!. Hon var livrädd!. Men HON blev glad när jag avstyrde detta äventyr!. Jag hotade mannen med en polisanmälan om han upprepade ordet "rasist"!. Detta accepterade jag aldrig!. Han upprepade det inte!. Detta var några rader i all hast. Det finns mycket att säga,men du skrev själv många bra saker. Så det slipper jag!.

Användarvisningsbild
Peijo

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Peijo » 05 nov 2012 15:17

Vet inte vad man ska säga. När jag själv körde upp tyckte jag att körskolan var lite för petig, för uppkörningen gick ju bra, så jag fattade inte riktigt varför jag behövde ta de sista kanske 3-4 lektionerna som körskoleläraren sa åt mig att ta...

...Men efter ett par veckor (körde mycket första tiden, säkert 200 mil) insåg jag att just de sakerna som läraren sa att jag var dålig på... att jag faktiskt var dålig på dem. Eller, jag insåg typ det efter ett tag, alltså att jag plötsligt automatiskt avsökte mycket bättre än förut, att jag hade mycket bättre koll runtom och så...

Så om de suger ut pengar vet jag inte, tror nog inte det, i alla fall inte en seriös skola/lärare, men de kanske glömmer bort att ingen är "färdiglärd" när man kör upp utan att man blir bilförare först efter ett tag och rätt många mil vid ratten! För man kan ju inte köra sig till sådan erfarenhet som behövs på trafikskola, om man inte är miljonär med stort tålamod!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Körskola suger ut pengar!

Inläggav Bromsaren » 05 nov 2012 20:04

"Vet inte vad man ska säga. När jag själv körde upp tyckte jag att körskolan var lite för petig, för uppkörningen gick ju bra, så jag fattade inte riktigt varför jag behövde ta de sista kanske 3-4 lektionerna som körskoleläraren sa åt mig att ta..."
Kanske var det dessa sista lektioner av överinlärning som faktiskt gjorde,att du klarade provet!. Ja,detta får du aldrig svar på!. Körningen är ju ett stickprov,och eleven vill gärna tro,att en del lektioner var "onödiga" när man väl klarat sig!. Hade man FÖRE provet vetat om exakt vad som kommer,hade det varit betydligt lättare. Provet är bara ett steg,det verkliga provet kommer efter att ha godkänts,när man sitter själv i bilen!.



Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"