Jag gjorde det!!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Isia

Jag gjorde det!!

Inläggav Isia » 15 aug 2012 14:22

Efter ett års slitande, gråtande, gnagande, suckande, skrikande, hungrande, pluggande, frågande, körande, undrande...

Idag tog jag äntligen mitt körkort. Visserligen på första försöket - men så har jag sett varje lektion hittills som en miniuppkörning. Och jag har kuggat på varenda en (alla 60) tills jag äntligen lyckades få till det på sista lektionen och sedan på själva uppkörningen deluxe.

Bytte körskola en gång (samma körskola men på olika orter pga missnöje med den första). Samtliga lärare jag kört med (fyra-fem stycken typ) sa "vetetusan du, du får nog köpa lite fler lektioner..."
Nehej! Inte jag inte. 60 lektioner (30 dubbel) räckte för mig. Vilket gick på en jäkla massa tusenlappar och inte tusan tror jag att det hade gått på något annat sätt ändå med mina förutsättningar (det var mycket lättare att få körkort förr i tiden, då min far fick sitt körkort - i slutändan är det jag som lärt honom de "nya" körsätten och vissa trafikregler).

Nej men för bövelen, detta är så overkligt!
Tack Mårtenssons trafikskola i Malmö! Vänlig och tillmötesgående reception och en riktig proffsig körskollärare vid namn Magnus (den yngre). Kunde verkligen inte bli bättre.

Jag fick 62/65 på teoriprovet och på uppkörningen fick jag göra lite standardgrejer bara (påfart i motorväg, avfart från motorväg, vändning på landsväg, vänstersväng i rondell och det var rätt mycket körfältsbyten och självständig körning mot mål vilket inte varit någon stark sida hos mig, det var även mycket byggplatser och sådant - vid något tillfälle blev jag osäker på hur jag skulle göra så jag frågade faktiskt inspektören, som var mycket ödmjuk). Säkerhetskontrollen kändes lite som ett skämt... "vi gör en minikontroll bara, du får testa parkeringsbromsen och tutan". Haha, trodde jag skulle smälla av med tanke på all möda jag lagt på blinkers, lampor och motorhuv senaste veckan. :cry:

Så snart jag fått mitt körkort utfärdat så kommer jag att ansluta mig till en bilpool och köra så mycket jag kan för att få in all finjustering så här i början. För första gången kommer jag att köra absolut ensam i en bil (ja, förutom på halkan då - vilket kändes aaaaashäftigt).

Kan inte sluta babbla av mig om detta. Aaaaahh!!

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"