Ta körkort - ett skämt

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Andreas942

Ta körkort - ett skämt

Inläggav Andreas942 » 24 sep 2012 17:25

Okej. Så här ligger det till. Att ta körkort är pinsamt enkelt, här sitter ni och oroar er inför ert teoriprov och er uppkörning(det gjorde jag också). Gör inte det. När du sätter dig och skriver provet - gör ditt bästa och antagligen kommer du klara det(det är inte svårt) eller så kuggar du. Kuggar du så gör du det av en anledning - du är för dålig. Och då gör du samhället en tjänst att inte befinna dig bakom ratten. Samma sak med uppkörningen, kuggar du så är det helt enkelt att du inte är tillräckligt bra för att framföra en bil på vägarna.

Hur jag gjorde? Jag ordnade tillstånd att övningsköra direkt jag fyllde 16. Så fort vi skulle någonstans så körde jag. Spelade ingen roll om det var till affären, en lång resa på motorväg eller bara runt kvarteret. Det är det som är skillnaden. Jag har massor med vänner som tog 20 eller fler körlektioner. Helt bortkastade pengar. Ingen behöver mer än 3 körlektioner så länge man har någon att övningsköra med hemma.

En sista sak. Snälla ni, nöt inte bara in frågorna på teorin utan läs boken och LÄR er teorin. Det är oerhört mycket jobbigare men ni kommer ha nytta av det sen, tro mig(jag gjorde inte det och ångrar det nu, är dock för lat för att sätta mig med boken igen).

Nu sitter jag här med en pappersbit i handen sedan 1 år tillbaka som utbringar en oerhörd lycka. Jag har min egen bil och kan åka EXAKT vart jag vill NÄR jag vill. Det ni! Jag förstår att ni längtar!

Och ja, det här inlägget får kanske allt att låta lite rått men man får inte ett körkort, man måste förtjäna det. Det är dock inte på bilskolan ni får den mesta kunskapen. Kör bara så mycket bil ni kan, så ofta ni kan. Då lovar jag att ni kommer klara det.

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Ta körkort - ett skämt

Inläggav Bromsaren » 25 sep 2012 11:52

Hamnade av en slump på denna sida!.
”Samma sak med uppkörningen, kuggar du så är det helt enkelt att du inte är tillräckligt bra för att framföra en bil på vägarna.”.
Så enkelt är det inte! . Många blir helt tagna av stundens allvar,och klarar inte av att hålla nerverna i styr!. Trots att de normalt kör bra!. Så färdigheterna är det inget fel på..

”Jag har massor med vänner som tog 20 eller fler körlektioner. Helt bortkastade pengar. Ingen behöver mer än 3 körlektioner så länge man har någon att övningsköra med hemma”.
Ett märkligt påstående!. Och varför just 3 lektioner?. Människor är olika med olika förutsättningar. Många privatister som kommit till trafikskolan har upptäckt,att de har stora brister,och varit tacksamma för att de fått lära sig saker,de aldrig hört talas om hemma. Ännu mindre övat!. Vissa av dessa var helt enkelt livsfarliga!. De insåg också,att de ALDRIG skulle klarat sig utan hjälp från skolan!.

”En sista sak. Snälla ni, nöt inte bara in frågorna på teorin utan läs boken och LÄR er teorin. Det är oerhört mycket jobbigare men ni kommer ha nytta av det sen.”
Helt rätt!. Alltför många skriver tester utan att närmare sätta sig in i frågeställningarna,när de sedan stöter på en fråga med en annan formulering,blir de helt ställda!. Dåliga teorikunskaper alltså!

”Det är dock inte på bilskolan ni får den mesta kunskapen. Kör bara så mycket bil ni kan, så ofta ni kan. Då lovar jag att ni kommer klara det”.
Det är inte bara att ”köra”!. Man måste också veta VAD,HUR ochVAR man skall öva samt vad som krävs!. Om man skall döma av hur många som kuggar av de som kör privat,så visar det på stora brister hos såväl eleven som handledaren!.
Vad grundar jag då mina kommentarer på?. Att ha drivit trafikskola i över 30 år med drygt 3500 elever har faktisk givit mig en ”viss” kunskap i detta delikata ämne!.

Användarvisningsbild
Andreas942

Re: Ta körkort - ett skämt

Inläggav Andreas942 » 29 sep 2012 17:15

Måste börja med att säga att det var väldigt roligt att du svarade. Du har mycket erfarenhet och det vore trevligt att få höra allt från din sida också. Det här är självklart min bild av resan till körkort med lite inklipp från mina vänners resor också.

När jag gick utbildningen för att få tillståndet för att övningsköra fick jag ett häfte med en checklista med övningar man skulle gå igenom. Det var en guide till körkortet - helt perfekt. Jag hoppas verkligen att det är en standardsak att dela ut det häftet. Det stod precis i vilken ordning det var lämpligast att göra allt, det inkluderade verkligen ALLT som man behöver kunna för att klara uppkörningen. Kombinerar man det med teoriboken så behöver man bara svänga förbi körskolan för att se att grunderna sitter och att man inte lär sig några grunder fel, t.ex. körställning eller liknande.

Självklart är inte alla lika, jag har ett intresse för bilar och bilkörning. Självklart förstår jag att det är lättare för mig att ta körkort än någon som hatar bilar och inte alls är intresserad. Jag tycker att det är riktigt roligt att köra bil.

Jag tänker inte ta mig vatten över huvudet men jag är rätt säker på att jag hade klarat uppkörningen utan bilskolan. Däremot är det väldigt skönt att veta att man har någon i ryggen som man kan fråga saker speciellt om teorin som enligt mig var det svåra.

Sen måste jag ställa en fråga till dig som är lärare - mjölkar ni eleverna på pengar? Mina sista körlektioner gjorde jag verkligen INGENTING. VI körde runt, förstörde miljön och efter fick jag höra samma sak varje gång - "det ser bra ut". Tillslut fick jag nog och bokade en egen skrivning och uppkörning och fick 60p och klarade uppkörningen utan anmärkning. Men enligt bilskolan var jag fortfarande "inte redo".

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Ta körkort - ett skämt

Inläggav Bromsaren » 30 sep 2012 09:58

"Sen måste jag ställa en fråga till dig som är lärare - mjölkar ni eleverna på pengar? Mina sista körlektioner gjorde jag verkligen INGENTING. VI körde runt, förstörde miljön och efter fick jag höra samma sak varje gång - "det ser bra ut". Tillslut fick jag nog och bokade en egen skrivning och uppkörning och fick 60p och klarade uppkörningen utan anmärkning. Men enligt bilskolan var jag fortfarande "inte redo".

Detta är ett ganska omfattande ämne,som man kan diskutera hur länge som helst!. Jag nöjer mig med sista stycket. Jag är numera fd lärare,slutade för några år sedan.
Liksom inom många andra branscher finns det mer eller mindre seriösa utövare så även inom trafikskolebranschen. Man kan ju t ex titta på TV-programmet "Fuskbyggarna"!. Jag har sett - och hört - häpnadsväckande exempel bl a från elever som gått på andra skolor eller som kommit över till oss!. Saker som gjort mig förbannad!. T ex att det finns lärare som kör hela lektionen UTAN att stanna och gå igenom vad som hänt Det gör man efter lektionen! Hur många elever vet då vad dom gjort?. Och var?. Dessutom har dom ju inte fått möjligheter att rätta till ev felaktighet!. En elev berättade,att han frågade läraren,hur han skulle placera sig i cirkulationsplatsen. "Läs i boken" fick han till svar. Om nu detta var sant förståss. Det kan vara lite "färgat"!. Men lägger man ihop alla rykten så.... Att köra 40 minuter utan "andhämtning" kan vara svårt! Eleven har en begränsad mottagningsförmåga!. Precis som de flesta som lär något. Hur effektiv blir då den senare hälften av lektionen?. Så mitt svar måste bli;visst finns det skolor som enbart ser till pengarna och därför medvetet håller kvar eleverna!. Vi hade hela tiden som vårt "måtto": "Det var roligt att du kom,men det är roligare när du går"!. Och det kände nog också eleverna,av reaktionerna och inflödet att döma!.
Som sagt,det finns mycket att diskutera,men detta får räcka. Hoppas du blir nöjd!.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Ta körkort - ett skämt

Inläggav Gäst » 17 maj 2016 22:17

du som svarade på mitt inlägg är nog knappast medveten om vad en YRKESCHAUFFÖR upplever varje dag


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"