Hur hitta bra körskola?

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Linda B

Hur hitta bra körskola?

Inläggav Linda B » 18 jan 2013 16:19

Hej!

Undrar hur man kan leta rätt på en bra körskola? Vad ska man tänka på, vad ska man söka efter? Bor i Stockholm så finns ju hur många som helst att välja mellan. Hur vet jag om jag hittat en bra körskola? Jag menar, att hitta en körskola där jag får tider som passar mig är en sak men innan jag investerar pengar vill jag ju gärna veta att jag inte kastar dem i sjön... ta körkort är ju trots allt dyrt!

//Linda

Användarvisningsbild
Robban123

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Robban123 » 25 jan 2013 14:09

jag tror det viktigaste är att personkemin stämmer och att du hittar en bra trafikskole lärare som det klickar med, skolan är sekundär. ja och att du kan köra på tider som passar dig.

om du har en skola som bara kan erbjuda dig tider som är jobbiga, d.v.s. du måste gå ifrån jobbet och det blir strul med chefen och så, ja då funkar det inte även om läraren är bra eftersom du kommer vara konstant stressad och det är det sista du behöver när du lär dig köra bil.

i ditt fall skulle jag kolla runt med de körskolor som ligger närmast ditt hem eller ditt jobb/skola, vad nu är lättast för dig att komma till... jag menar om du bor i farsta vill du ju knappast åka till hässelby för varje lektion, eller hur?

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Bromsaren » 25 jan 2013 15:32

Ett sätt är ju att kolla med kompisar,även om det inte är någon garanti!. Vad som fungerat bra för en person kanske inte fungerar för en annan. Men besök gärna olika skolor och kolla hur det "känns". Prata med personalen hur det ligger till med körtider osv. Gör dig ingen brådska!. Tyvärr är det ju så,att du måste börja på skolan INNAN du vet hur det fungerar!. En sak du kan fundera över är,om du vill gå på en stor skola eller en mindre. Den mindre kanske har en mer personlig service vilket kan upplevas som mindre stressande?. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Murmurrinna

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Murmurrinna » 06 feb 2013 09:31


Användarvisningsbild
Raffello

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Raffello » 21 feb 2013 12:39

Ett tips som jag vill ge , som jag själv fick av en kompis , är att fråga om trafikskolan kan ge dig en uppskattning på hur mycket du kommer behöva köra. Klart , de kan ju inte säga exakt " du ska köra prick 7 lektioner " men de bör kunna säga om du kommer behöva 10 eller 30 lektioner. Jag gick till tre skolor , två sa runt 15 - 20 lektioner , medan de tredje sade att de inte kunde ge något som helst svar vilket verkade lite konstigt ...

Användarvisningsbild
Andreas J
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 mar 2013 14:28

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Andreas J » 06 mar 2013 14:46

Jag letade på internet, och snackade med kompisar, men råkade ändå ut för en kass trafiklärarae... men skolan lät mig bytagratis så nu är allt bra på det sättet.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Gäst » 07 mar 2013 10:33

Svar till Refello. Omdu frågar trafikläraren om antalet lektioner du behöverkommer du att torska dit. Skolan är intresserad av att sälja så många lektioner det går. Anton

Användarvisningsbild
Albert K
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2013 10:41

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Albert K » 11 mar 2013 10:48

Gäst är du säker? Jag gick nämligen runt på tre trafikskolor, frågade om de kan uppskatta. Två svarade ca 10-15 lektioner, en svarade 25 lektioner. Till slut tog jag 12 lektioner. Så jag tror att det funkar om man frågar flera trafikskolor och inte bara en.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Gäst » 12 mar 2013 18:32

Gäst skrev:
> Svar till Refello. Om du frågar trafikläraren om antalet lektioner du
> behöver kommer du att torska dit. Skolan är intresserad av att sälja så
> många lektioner det går. Anton

Jag har drivit trafikskola i över 30 år. Slutade 2006,och jag känner INTE igen det du påstår!.
Vi hade en idé om,att "det är roligt när du kommer,men det är roligare när du går"!.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Hur hitta bra körskola?

Inläggav Gäst » 13 mar 2013 16:53

Raffello skrev:
> Ett tips som jag vill ge , som jag själv fick av en kompis , är att fråga
> om trafikskolan kan ge dig en uppskattning på hur mycket du kommer behöva
> köra. Klart , de kan ju inte säga exakt " du ska köra prick 7
> lektioner " men de bör kunna säga om du kommer behöva 10 eller 30
> lektioner. Jag gick till tre skolor , två sa runt 15 - 20 lektioner , medan
> de tredje sade att de inte kunde ge något som helst svar vilket verkade
> lite konstigt ...
Det kan vara svårt att bedöma antal lektioner utan att ha sett eleven i bilen!. En liten "regel" som man brukade stödja sig på var lika många timmar som åldern på eleven!. Ofta stämde detta,men många gånger gick det år färre lektioner!. Och ibland fler!. Att en skola är försiktig med att ange något antal kan man förstå!. Eleven kanske senare påstår,att "du lovade max 20 lektioner"!. Tänk om någon som aldrig spelat piano frågar en lärare,hur många lektioner som behövs för att kunna spela piano!. Vem kan ge ett svar på detta?.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"