Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Elgen

Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Elgen » 25 jan 2013 11:30

Hur är det egentligen, har lite svårt att fatta följande:

Säg att jag kör på en huvudled och kommer fram till en korsning där huvudleden svänger åt höger, men jag har även möjlighet att köra rakt fram eller till vänster... hur blir det då med företräde?

Om jag svänger höger (fortsätter köra på huvudled) har väl de andra väjningsplikt mot mig? Om jag kör rakt fram, har jag väjningsplikt mot de som kör på huvudleden då, för att de kommer från min högra sida och jag lämnar huvudleden? Och om jag kör vänster gäller väl samma sak? Jag har väl inte väjningsplikt också mot de bilar som kör rakt fram in i korsningen från vägen som inte är huvudled?

Och om huvudleden svänger vänster, då har jag väl inte väjningsplikt mot någon, oavsett om jag ska svänga till höger eller åka rakt fram? Eller? Har lite svårt att få grepp om just dessa regler när det gäller huvudleder som svänger...

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Bromsaren » 25 jan 2013 13:01

Så länge du kör på huvudled har du inte väjningsplikt mot korsande trafik. Svänger du - dvs lämnar huvudleden - skall du väja för den mötande trafiken på huvudleden!. Precis som en vanlig korsning!. Många gånger finns ett vägmärke i de korsningar du beskriver!.Googla på "Vägars fortsättning i korsning"!.

Användarvisningsbild
Elgen

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Elgen » 25 jan 2013 13:11

Tack Bromsaren. Jo skylten har jag sett, men var inte helt 100% säker på vem som har väjningsplikt. Men jag var väl rätt ute ändå - om huvudled svänger höger men jag ska rakt fram så har jag väjningsplikt (eftersom jag då lämnar huvudleden och har mötande trafik eftersom jag korsar huvudleden), men att om huvudleden svänger åt vänster och jag ska rakt fram så har all annan trafik väjningsplikt mot mig, eftersom de som ska in från huvudleden då måste korsa mitt körfält?

Självklart antar jag att det är bra att vara extra försiktig i sådana lägen, eller?

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Bromsaren » 25 jan 2013 15:23

"Självklart antar jag att det är bra att vara extra försiktig i sådana lägen, eller?"
Helt rätt inställning!. Du kan egentligen aldrig vara säker på,att den andre föraren ser dig eller tänker lämna dig företräde!. Han kan ha missat väjningsplikten eller feltolkat regeln!. Även om det givetvis som regel fungerar!. Någon gång kommer du sannolikt att råka ut för,att någon plötsligt kör ut!. Problemet är,att du ALDRIG vet NÄR detta kommer att inträffa!.
Så du har helt rätt,det gäller att vara försiktig!. Och misstänksam!. Lita inte på någon i trafiken!. Inte ens dig själv ibland!.
Helt enkelt eftersom även du kan göra misstag!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Lasse Hall
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2013 10:16

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Lasse Hall » 28 jan 2013 10:26

Håller helt med Bromsarens råd - var försiktig, eftersom förr eller senare kommer det hända att någon missat en skylt om väjningsplikt, eller till exempel missat att ge företräde vid sväng ut från huvudled. Det är i princip bara en tidsfråga. Om det då inträffar en olycka blir ju den andre skyldig, men din dag och bil är ändå förstörd (och i värsta fall blir du även skadad).

Ibland räcker det också med fel på bilen för att en farlig situation ska uppstå. Jag körde på 70-väg en gång, såg att en bil svängde ut en bit framför. Sänkte inte hastigheten, eftersom det var gott om utrymme till framförvarande - tänkte att han säkert kommer hinna acca upp innan jag kommer ikapp. Sedan inträffade ett par saker samtidigt - min telefon ringde och min dotter i baksätet började ropa "pappa, pappa". Två sekunders ouppmärksamhet senare ser jag att bilen framför mig står still på vägen. Som tur var kunde jag väja vänster (vänster körfält tomt). Stannade, backade för att se om jag kunde hjälpa till - det visade sig att bilen som körde ut framför mig var på väg till verkstaden eftersom han haft småstrul med bilen, och just i ögonblicket efter att han svängt ut så fick han motorstopp.

Hade jag varit uppmärksam hade jag självklart hunnit bromsa/köra om i god tid, men då min uppmärksamhet försvann i ett par sekunder orsakade jag nästan en trafikolycka.

Var konstant uppmärksam - även om det verkar som om inget kan hända!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Bromsaren » 28 jan 2013 15:30

Ett bra exempel på vad som kan hända i detta "organiserade kaos" som går under benämningen TRAFIK!.
Jag har själv tvingats bromsa ett flertal gånger hittills under den gångna vintern!. En kastade i backen på en p-plats och backade utan att se sig för,en annan lämnade inte företräde vid infart på en 70-väg,utan kör in när jag är inne i korsningen,en annan gjorde en snabb u-sväng på en villagata,bara några meter framför mig, när han ser en plats att parkera på på andra sidan t ex!. Vi är många olika typer som vistas i trafiken,var och en med sina förutsättningar,bättre eller sämre!. När det gäller t ex fotboll spelar man ju i OLIKA serier!. Man blandar inte elit med div 5!. Men i trafiken så spelar/kör vi alla i samma serie!. Lastbilar och personbilar,bättre,sämre,vana och ovana förare,mobilpratande och SMS:ande förare osv!. Konstigt egentligen att det inte händer fler tillbud och olyckor!.

Användarvisningsbild
Rolling Tommie

Re: Hjälp! Väjningsplikt på huvudled

Inläggav Rolling Tommie » 30 jan 2013 07:24

Ja usch dessa personer som backar utan att se sig för... så sent som i november råkade jag ut för en sådan på parkeringsplatsen, han lade i backen och körde rakt ut med rät thög fart, rätt in i sidan på mig. Visst inte mitt fel och försäkringen betalar och så vidare, men ändå jobbigt med reparationer etc etc.

Iofs var gubben typ 70 bast så kan ju kanske ha med det att göra.

Men angående den ursprungliga frågan, jag brukade tänka som så:

Svänger huvudleden vänster - jag har företräde oavsett vilken riktning jag ska åt.
Svänger huvudleden höger - lämna företräde åt de från höger om jag ska svänga av från huvudled (högerregeln).

Men självklart ska du vara extra försiktig, det är tyvärr en del som glömt bort grunderna i körkortsteorin och tror att så länge de kör på huvudled ska de inte lämna företräde, någonsinn...


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"