Kolla i backspeglarna vid övningskörning och uppkörning

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Angelica

Kolla i backspeglarna vid övningskörning och uppkörning

Inläggav Angelica » 09 mar 2010 11:06

Hej alla glada snubbar!

Här kommer lie tips jag lärt mig om hur man ska kolla i backspeglarna nu när jag håller på med körkort!

1. Så fort du ska förändra din framfört: Exempelvis när du vill öka farten, bromsa, särskilt då du måste göra en hårdare inbromsning (ngn dyker in i en rondell med hög fart), i sidled, när du vill byta körfält, köra om, starta, etc.

2. Så fort något förändras i din omgivning: När hastigheten på vägen, höjs eller sänks, när du ser varningsmärken vid sidan - har vet du att en extra fara kommer att dyka upp, då är det bra att bilda sig en uppfattning om vad som händer runt omkring dig.

3. Tvåan kan utveckals och gälla andra bilister, detta särskilt ju närmare de är. Det är viktigt att ha koll på när trafiken är tät.

4. Långsamma områden: Parkeringar, villaområden, tätort, köbildning, när du krypkör, alltid uppsikt.

Ett tips kan vara att om du precis som jag inte kört allt för länge tittar i speglarna lika ofta som du tittar på hastighetsmätaren (ett tips jag fått från den tidigare tråden), detta kan bli en bra rutin då man tittar mycket på hastighetsmätare när man är ny.

Mer tips?

Önskar alla Lycka till!

Angelica!

Användarvisningsbild
Nicke

Re: Kolla i backspeglarna vid övningskörning och uppkörning

Inläggav Nicke » 15 mar 2010 17:56

Hej!
Det var många matnyttiga råd. Du skriver "speglarna". Det uppfattar jag,som att du menar alla tre speglarna?
Detta är egentligen en smula överdrivet. Oftast räcker det med en regelbunden kontoll i innerspegeln,men i VISSA fall också ytterspegeln eller speglarna!. Det är viktigt,att man lär sig när man behöver titta,precis som i de exempel du ger.
Om du t ex kör i ETT körfält och behöver bromsa ner,så är det ganska överflödigt,att titta i ytterspeglarna eftersom det inte finns plats för ett annat fordon. MEN också detta beror på vilken miljö du kör i (stad/landsväg),hur ofta du använder innerspegeln mm. Mycket cyklister t ex så kan ytterspegeln vara nödvändig. Kort sagt,splittra inte uppmärksamheten genom ett onödigt,slentrianmässig tittande,utan använd den/de speglar som du behöver!. Jag har hört en lärare säga,att man bör titta var 5:e sekund!. För mig lät det liiite märkligt,eftersom det är miljön och situationen som avgör. Med andra ord.varför skall man titta så ofta,om man ser och vet att ingen är ens i närheten?. Det finns kanske viktigare saker FRAMFÖR bilen just då!. En pappa sa till sin dotter att"det är bara att slänga med huvudet fram och tillbaka så han ser att du tittar". Nja,riktigt SÅ lättlurad är inte en förarprövare!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"