Sida 1 av 1

Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka

Postat: 22 mar 2010 10:05
av Mange
Här kommer lite förtydlingar gällande stoppsträcka!

Stoppsträcka är den sträcka som krävs för att en bil ska stanna. Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka. Reaktionssträckan är den sträcka som bilen hinner åka under den tid det som det tar för föraren att reagera för något tills han eller hon trampat på bromsen.

Observera att vid regn eller halka kan stoppsträckan bli upp till fyra gånger längre.

Mange

Re: Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka

Postat: 28 jun 2010 17:32
av Anna...
Ett tips på hur man med enkel överslagsräkning räknar ut reaktionssträckan.

Om du kör i 30 km/tim så tar du bort sista nollan i hastigheten och tar siffran som blir kvar x3
30km/tim 3x3 = 9 meter.
50km/tim 5x3 = 15 meter.
90km/tim 9x3 =27 meter.

Reaktionssträckan är ungefärlig och grundar sig på att man har en sekunds reaktionstid.

Lycka till

Re: Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka

Postat: 25 jun 2011 12:09
av Gäst
Hur räknar man ut bromssträckan då? Har fattat att det ska ha att göra nåt med "ökar kvadratiskt"? Jag gjorde så att jag tog bort nollan som med reaktionssträckan, dock räknade ut i kvadrat, alltså upphöjt till 2. :oops:

Re: Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka

Postat: 25 jun 2011 21:27
av Gäst
Om jag inte minns fel så är bromssträckan vid 10 km 0,6m
Om man ökar farten till 30 km så tar man fartökningen 3: 3 x 3 = 9 x 0,6 m = 5,4 meter!.
-". 50 -"- 5: 5 x 5 = 25 x 0,6 m = 15 meter
-"- 90 -"- 9: 9 x 9 = 81 x 0,6 m = 49 meter c:a
Då kan man se,dels hur mycket bromssträckan ökar,samt hur mycket längre i meter den blir!.
Eftersom man multiplicerar siffran för fartökningen med sig själv så får man fram att bromssträckan ökar 9,25 och 81gånger!.
Vill man sedan se vad det blir i meter så multiplicerar man med utgångsvärdet för 10 km dvs 0,6 meter!.
Så vill jag minnas att vi räknade ut det hela!.