Körkorts- frågor

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Dorna B
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jun 2014 17:08

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Dorna B » 26 jun 2014 18:06

Hej!
Grattis! Har läst boken och gjort övningar och prov här på korkort.se. Gjorde teoriprovet idag men fick 50/52 :(

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 26 jun 2014 22:08

Hej Jon!
Jag har provet på tisdag så tack för frågorna du nämnde, och ett stort Grattis till dig
Jag själv kommer från Moldavien och hade körkort. Fick köra förta året men sen måste man lära allt från grunden. Jag förstår inte logiken:
Man har körkort
Man får köra i ett år
Sen är det förbjudet. Det håller inte ihop på något set. Om man är dålig på körning eller har en körkort från ett annat land då är det en helt annorlunda sak att prata. Det måste ändras den här lagen, tycker det är diskriminering

Grattis och hoppas du mins fler intressanta frågor :)

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 27 jun 2014 05:20

Frågan är i och för sig intressant!. Tidigare kunde vem som helst - utan något prov - byta till sig ett svenskt körkort när man kom till landet !.
Det visade sig,att många körkort var falska,eller att det var inget körkort utan t ex ett turkiskt tvättkvitto osv! Dessutom kom man från länder utan eller dålig utbildning. I Egypten t ex skulle man backa några meter mellan två linjer eller köra runt kvarteret med en polis!. Många gånger hade man mutat sig till körkort!. Det finns sannolikt flera skäl till ändringen. Det kommer människor från över 100 (!) länder. Skall vi ha lika många olika körkort,föratt inte riskera att "diskriminera" någon?. Klart är,att man skall inneha svenskt körkort. Så på vilket sätt är det "diskriminering" och hur skulle du vilja ha det?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 30 jan 2015 13:40

Förra teori provet fick samma fråga.

3: svarade trafik från vänster och det var fel wtf? fast den ändå låter mest logist att man ska göra...


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"