Körkorts- frågor

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Dafina S
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 okt 2013 05:37

Körkorts- frågor

Inläggav Dafina S » 22 jun 2014 10:42

Hej Alla där ute, glad midsommar så här i efterhand :D Min midsommar har tillbringats med plugg, plugg och mera plugg...Imorgon gäller det nämligen, HAR klarat körningen nu är det bara teorin... Är det nån som vet var jag kan kolla upp statistiken, hur många som ex skadas årligen i trafikolyckor? olyckor med vilt? etc.. tyckte att mitt förra teoriprov innehöll ganska mkt statistik, om det var 1/4 eller 1/5 ..
Någon fråga som jag minns så här på rak arm som kom på mitt förra teoriprov var;
* En person är fastklämd i en brinnande bil, vad gör du?
1. Släcker branden, 2. ringer 112, 3. Varna 4. Överblicka (nån som vet rätt svar?)

* Vad är bruttovikten?
1. Vikten som framhjulen för över vägbanan, 2 kroken som är monterad på bilen, 3 vikten som alla hjulen för över på vägbanan ( nån som vet svaret) ?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 23 jun 2014 10:49

På första borde det vara överblicka. Du måste ju se om det finns risk för explosion eller liknande.

På andra frågan är det vikten som bilen överför till vägbanan. Brutto är den verkliga viken av fordonet vid ett visst tillfälle.

Användarvisningsbild
Dafina S
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 okt 2013 05:37

Re: Helt otroligt

Inläggav Dafina S » 24 jun 2014 09:30

Otroligt, gjorde teori provet igår..fick 50 poäng och 52 är Godkänt...ger snart upp...Jag hade pluggat dag o natt (utan o överdriva) så länge och så noga, har klarat de svåraste tentorna på anatomin på högskolan men att inte klara detta är ju helt otroligt.. :roll: Nu är en ny teori tid bokad om exakt 1 vecka, men att det skulle vara SÅHÄR trodde jag aldrig....jag har gjort alla prov här och fått 60-65 rätt o läst i boken i 4-5 ggr....vad är det jag missar???? tips ??

Frågor som jag inte svarade rätt på gårdagens prov var:
1. Får du köra bil med 3 dubbade däck och 1 odubbat?
Jag svarade ,nej....men tydligen är detta fel.

2. Du kör på en landsväg, kurvig väg...det ligger döda fåglar på din vänstra sida på vägen, vad gör du?
a. minskar hastigheten b. ökar hastigheten c. kör i min egen hastighet (jag svarade C- vilket var fel)

3. Du kommer till en järnvägskorsning, det är grönt ljus, du ska svänga höger...vad är det VIKTIGASTE att tänka på när du ska svänga höger? a. trafik från vänster? b. fotgängare på sidan av vägen? c. att det blir rött ljus snart? (jag svarade b, vilket va fel)

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 24 jun 2014 10:18

Ja, de verkar vara mest intresserad av att ta reda på det du inte vet, eller, förvirra med kluriga frågor. Jag har mitt teoriprov nu på torsdag. Har också pluggat stenhårt på denna sidan samt 4 andra och landar runt 95% för det mesta. Vi får se hur det går med det riktiga provet dock...

Som svar och möjliga förklaringar till dina frågor:

1. Får du köra bil med 3 dubbade däck och 1 odubbat?
Svaret är ja. Om du får punktering är det tillåtet att byta däck till en vanlig sommardäck så att du kommer hem. Dock borde du köra extra försiktigt.

2. Du kör på en landsväg, kurvig väg...det ligger döda fåglar på din vänstra sida på vägen, vad gör du?
a. minskar hastigheten b. ökar hastigheten c. kör i min egen hastighet
Svaret borde vara a. Detta eftersom trafik på andra sidan vägen kan utgör fara för dig i fall de kör över på din sida av vägen för att undvika kollision med fåglarna (trots att de är döda). Att minska hastigheten minskar risken. Det är kanske så de tänker?

3. Du kommer till en järnvägskorsning, det är grönt ljus, du ska svänga höger...vad är det VIKTIGASTE att tänka på när du ska svänga höger? a. trafik från vänster? b. fotgängare på sidan av vägen? c. att det blir rött ljus snart?
Svaret är säkert a. trafik från vänster. Detta eftersom fotgängare på sidan av vägen betraktas inte på samma vis som fotgängare som tänker gå ut över vägen (eller barn, för den sakens skull). När du svänger höger ska du alltid ha koll på trafiken som kommer från vänster. Titta vänster, höger, vänster igen, kör. Undantag: Grön pil, vilket borde innebär att korsande trafik har rödljus. Kan man lita på att de stannar? Nej.

Kommer du ihåg några andra frågor från provet?

Användarvisningsbild
Dafina S
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 okt 2013 05:37

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Dafina S » 25 jun 2014 15:08

Tror du klarar detta utmärkt imorgon :) du får återkomma hur det gick o uppdatera vilka frågor du kom ihåg för att hjälpa mig lite inför nästa vecka (ons)

1. Du kör 90km/h hur många meter rullar bilen på 3 sek?

2. Mönsterdjup på vinterdäck?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Gäst » 25 jun 2014 15:48

Bilen rullar c:a 25 meter/sek i 90 km
Mönsterdjup minst 3 mm.

Användarvisningsbild
Dafina S
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 okt 2013 05:37

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Dafina S » 25 jun 2014 17:11

jag visste svaren här, skrev bara de frågor som kom på mitt teori prov eftersom du sa: kommer du på några fler? :) Tack ändå o lycka till imorgon :)

Användarvisningsbild
Jon G
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2014 20:38

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Jon G » 25 jun 2014 18:19

Tack, Dafina! Trots att man pluggat hårt så vet man ju aldrig. Ska fortsätta köra övningsprov ikväll men inte allt för mycket. Har gjort det jag kan göra känns det som. Sen imorgon innan provet har jag inte tänkt plugga nåt alls utan vila hjärnan lite :)

(Det var jag som svarade dina första 3 frågor (visste inte jag var utloggad) och en annan gäst som svarade de andra frågorna du kom ihåg från testet)

En liten fördel (nackdel?) som jag har är att jag har haft körkort sedan 1998 - dock från mitt hemland, Nya Zeeland. Jag får tyvärr inte använda det körkortet här i Sverige och går därför genom hela den dyra processen för att skaffa ett svenskt. Måste medge att jag tycker mycket av statistiken är onödiga men det hjälper inte att klaga - det är bara att göra det... Riskettan och risktvåan var dock mycket bra och användbara. Alltid skönt med sådana påminnelser om säkerhet :)

Användarvisningsbild
Dafina S
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 okt 2013 05:37

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Dafina S » 25 jun 2014 18:34

Hej Jon! Tack för tipsen, sitter o pluggar för fullt, hoppar från körkortsboken till elevcentralen (körskolans tester).. DETTA SKA bara sitta...Plugga inte för mkt innan provet imorgon, vila hjärncellerna :) Du får uppdatera här hur det gick :) Du grejar detta galant imorgon! Kör på bara!

Användarvisningsbild
Jon G
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2014 20:38

Re: Körkorts- frågor

Inläggav Jon G » 26 jun 2014 11:06

Hej igen Dafina!

Precis klarade teoriprovet - fick 62/65 och är mycket nöjd med resultatet :D Några frågor jag kommer ihåg:

1. De visade registreringsbevis på en personbil och frågade om maxvikt på släpvagnen. Bilen hade totalvikt på 2000kg. Svaren var nåt så som:
a) 750
b) 1200
c) 1500
d) minns inte
e) minns inte

...och så svarade jag omedelbart c) 1500kg. Men sen när jag gick igenom provet en gång till (hade en typ 25 minuter kvar efter alla frågor) så läste jag på registreringsbeviset en rad jag inte tidigare sett, att "fordonet får max ha släp som väger 1200kg". Det visste jag inte kunde förekomma, men så ändrade jag mitt svar till 1200kg och det visade sig vara rätt. Så, DU får köra bil + släp så länge totalvikten inte överstiger 3500kg, men BILEN kanske inte fixar den tunga vikten och därmed kan det finnas begränsningar.

2) Du kör förbi en buss som släpper av passagerare. Bussen är 13 m lång. Vilken max hastighet kan du köra om du behöver tvärbromsa innan du passerar bussen (eller nåt i den stilen).
a) 20 km/h
b) 30 km/h
c) 50 km/h
d) 70km/h

Jag svarade a) 20km/h, men svaret var tydligen b) 30km/h. Då räknade jag ut stoppsträckan fel, tydligen!

Jag fick 2 eller 3 frågor om högerregel på enskilda vägar. Grundregel: högerregel gäller även om den anslutande vägen är "större", "mindre", på en konstig vinkel, eller högre eller lägre hastighet än "din" väg.

Jag kan *starkt* rekommendera dig onlinetjänster fick mycket hjälp av de, och en hel del frågor var exakt detsamma på provet idag. Jag läste genom körkortsboken bara en gång, men kände direkt att det var inte ett effektivt sätt att plugga för just mig. Så då blev den mer som en uppslagsbok när jag kom till svåra frågor i de onlineproven. Sammanlagt gjorde jag gott över 50 st. online teoriprov. Lärde mig mest av de frågorna jag fick fel. Försökte förstå frågan bättre, förstå motivationen bakom alla svar, och sätta mig i situationer som frågorna beskrev. Försökte tänka "Vad vore logiskt i den här situationen? Vad hade jag gjort om jag upplevde situationen i verkligheten?"

Hoppas det hjälper! LYCKA TILL! :)


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"