Klar med provet! Lite tips.

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst

Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 20 aug 2014 13:15

Idag var det skit nervöst på morgon eftersom provet var klockan 12. Det var bara o trycka i sig en skål med flingor och en go koppa kaffe.

Jag klarade provet bra. Det är bra att kombinera praktik med teori som de flesta säger för att lyckas bra på provet, man ser saker ur ett annat perspektiv då.

Iallafall så fick jag 58/65 rätt. Frågorna ställs som de flesta säger i omformulerade meningar. Det viktigaste är att inte bli för nervös och tro att man pluggat på helt fel saker utan att försöka återkoppla så bra som möjligt till tidigare kunskaper.

Det jag tänkte på mest när frågor kom om vad som utgjorde störst risk i en trafiksituation var FÖRST OCH FRÄMST oskyddade trafikanter (cyklister, gående, osv). Finns det människor i närheten utav trafiksituation så är det i flesta fall dem som den största risken ligger.

Det kommer vara till hälften lätta frågor och resten någorlunda svåra/tankeställare. (enligt mig)

Sen en till sak som är mycket viktig är just att läsa igenom hela jädra frågan så att man inte gör något dumt misstag som kan kosta en provet. Jag satt vid sista frågan och kände mig helt nöjd med cirkus 21 minuter kvar och tänkte helt enkelt, varför inte dubbelkolla. Ändrade typ 5 frågor som jag visste att jag svarat fel på bara för att jag gått igenom för snabbt. Tog också bara 10 min att göra det enkla lilla slutsteget.

Sen om man kommer till en fråga som man är osäker på där de finns två ungefärliga likadana svar så rekommenderar jag att ta det alternativet som är säkrast och utan risk. Typ som frågor vid omkörning så handlar det inte om att chansa i situationen så då klickar man på alternativet om att avbryta omkörningen. (om det finns). Självklart inte om man är bombsäker på att det är något annat.

Iallafall, glad idag och har bara uppkörningen kvar om 7 dagar!
Lycka till på provet! ;) :D

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 21 aug 2014 16:41

Vad härligt att höra!

Grattis o lycka till!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 21 aug 2014 20:22

skönt o höra och grattis
Lycka till med uppkörningen :D

Användarvisningsbild
Hejj H
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 aug 2014 15:42

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Hejj H » 26 aug 2014 15:47

Vad kostade provet? Ska också börja träna lite så jag undrar därför. Lycka till med uppkörningen!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 26 aug 2014 19:14

Provet kostar 80kr tror jag att jag minns. Sen fick jag hem igår en till betalning för fotograferingen som kostade 80kr med. Ska kolla på lite på det men än så länge så tror jag att det är vad det kostar (för kunskapsprovet). 800kr för uppkörningen+400kr för att låna bil av trafikverket.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 27 aug 2014 05:34

Tyvärr är det nog gamla priser! Hittade dessa på nätet:
Avgifterna för ett körkort för vanlig personbil blir tillsammans

Körkortstillstånd 220
Kunskapsprov 325
Körprov 800
Tillverkning av körkort 150
Foto 80

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Klar med provet! Lite tips.

Inläggav Gäst » 25 nov 2014 08:07

Tack för alla tips, klarade provet igår med 57 av 65 rätt :)

Angående kostnaderna så kostar det även 400 för lån av trafikverkets bil om man inte har egen med dubbelkommando.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"