Märklig fråga

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst

Märklig fråga

Inläggav Gäst » 17 sep 2014 18:52

Hej, jag använder korkort.se. Är väldigt nöjd med sidan men idag när jag gjorde ett test så var det fråga som jag tyckte var märklig.

http://imageshack.com/a/img538/7379/p8rFM7.png

På bilden går det inte att utläsa vad det är för behållare, vilket man kan göra när man tittar på behållaren på nära håll i verkligheten.
Fyller jag på vätskor i en bil kontrollerar jag vad som står på behållaren, vilket inte går att göra på bilden.

Borde man ha en bildfråga där svaret inte går att utläsa på bilden?

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Märklig fråga

Inläggav Gäst » 18 sep 2014 05:51

Om du tittat under huven så bör det inte vara så svårt! Titta på bl a storleken på behållaren samt var den sitter!. Behållaren för kylarvätska/glykol är ju betydligt större !

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Märklig fråga

Inläggav Gäst » 19 sep 2014 14:12

Hej, bla så som tidigare skrivare sa så kan du titta på storleken, bromsvätskan har det mesta i bromsrören medan glykolen har det mesta i glykolbehållaren.
Sedan OFTAST kan du kolla på färgen, om du inte ser någon färg / en brun / mörkröd färg är det bromsvätska annars är det glykol om den är blå/grön/röd färg.

Dock på modernare bilar är det svårare att se då du har massa plastskit över behållarna.
/Mekaniker.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Märklig fråga

Inläggav Gäst » 19 nov 2014 09:12

jag måste direkt påpeka ett fel jag ser i frågan. Om bromsvätskenivån sjunker betyder det att bromsbeläggen börjar bli slitna. Nivån SKA sjunka varefter de slits. vätskan ska fyllas på om det behövs EFTER ett byte av beläggen. I locket sitter en givare som känner av nivån och tänder varningslampan på panelen.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"