Säkerthetskontrollen på uppkörningen

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst

Säkerthetskontrollen på uppkörningen

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 13:13

hej! ska göra uppkörning om knappt två v, och fick igår höra om att man måste klara säkerhetskontrollen på uppkörningen! har alltså kört på bilskola sen nyår och ej hört ngt om detta. Så frågade min skola och de sa typ "äsch det är typ kolla så att däcken är pumpade" lite svävande. Min kompis fick dock visa var alla delar i motorhuven sitter (spolarvätskan, batteriet mm).
Nu undrar jag, hur är era erfarenheter? Hur omfattande är säkerthetsdelen?? Kan man kugga på körprovet om man ej klarar den? Vet ju var spolarvätskan, batteriet sitter och hur man kollar oljan på bilen HEMMA, men ej mkt mer!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Säkerthetskontrollen på uppkörningen

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 13:32

Hej, det ingår i uppkörning så det du bör lunna detta. På uoutube finns bra filmer om säkerhetskontroll (både yttre och innre samt i motorhuven). Kolla dessa så får du koll :)

Jag vet inte hur mkt drt väger in men det räknas ju definitivt med i hela upplevelsen i uppkörningen.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Säkerthetskontrollen på uppkörningen

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 13:43

"äsch det är typ kolla så att däcken är pumpade" lite svävande. Han pratar skit!. Är detta en seriös trafiklärare som yttrar sig på detta viset?. Körprovet inleds med någon typ av säkerhetskontroll! Det kan vara den yttre eller den inre,helt eller delar av dessa!. Du kan t ex få besked att kolla all yttre belysning på bilen! Regnar/snöar det brukade de snabbt hoppa in i bilen och kolla t ex styrservon,handbromsen och liknande!. Det är den erfarenheten jag har av olika förarprövare!. Dom vill bl a se,om du har någon form av system när du t ex gör den yttre kontrollen så att du inte springer omkring som en yr höna! Då är också risken,att du glömmer något. Jobbar dy sytematiskt så är risken mindre,att du glämmer något! Vilket i och för sig inte är hela världen! De ser ju direkt,om du vet vad det handlar om! Och det handlar om MER än att kolla "att däcken är pumpade"!. Hur ser statistiken ut på den skolan/läraren?.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"